tirsdag den 28. juli 2009

Stakkels Gizmo

I aftes mens jeg lå og slængede mig på sofaen og så et eller andet ligegyldigt i fjernsynet, kaldte Arne pludselig på mig nede fra bryggerset. Jeg kunne høre på hans stemme, at det var alvorligt, og jeg min første tanke var, at der var noget galt med et af dyrene. Det viste sig at holde stik. Gizmo, vores hunkat, var kommet ind og havde forsøgt at springe op på bryggersbordet, hvor hendes mad står. Hun var lettet ca 20 cm og var så faldet ned på gulvet igen. Arne troede at hun bare var klodset, så han løftede hende op på bordet, hvor hun gav sig til at spise.
Da hun var færdig med det, ville hun springe op på køleskabet, hvor kattene nyder at ligge. Samme resultat. Hun lettede ca. 20 cm fra bordet og faldt så ned igen. Det var på det tidspunkt Arne kaldte på mig.

Da jeg kom ned kunne jeg se, at hun haltede på venstre bagben, så jeg tog hende op og begyndte at mærke efter, for at finde ud af præcis, hvor det gjorde ondt. Hun sagde ingenting til at jeg mærkede efter hele vejen hen ad ryggen, men da jeg kom til venstre ben ville hun ikke finde sig i mere. Det gjorde tydeligvis ondt. Jeg satte hende ned og meget besværet gik hun op ad trappen op i stuen, mens hun mjavede konstant. Hun forsøgte at hoppe op i sofaen, men det kunne hun heller ikke. Vi diskuterede lidt om vi skulle køre til dyrlæge med hende. Klokken var 21.30 på det tidspunkt, og hvis hun bare havde fået et slag på benet, så kunne det måske godt vente til dagen efter. Men så satte hun sig ned og sk.. på gulvet. Det har hun aldrig gjort før, og hun var lige kommet ind udefra, så der måtte være noget helt galt med hende.
Det var en dyrlæge i Kolding, der havde vagten og han ville godt se på hende, men advarede om at det ville blive en dyr omgang. Det var vi nu ligeglade med. Sidst vi havde en syg kat, havde den brækket ryggen (Nimbus), og hvis der var noget alvorligt galt med Gizmo, så skulle hun ikke ligge en hel nat med smerter. Så vi pakkede hende i transportkassen og kørte til Kolding. Der mødte vi en meget behagelig dyrlæge (Simon), som undersøgte Gizmo grundigt og fandt huller efter tænder i hendes lårmuskel på venstre bagben. Hun havde altså været oppe at slås og nu var der gået betændelse i bidsåret, og det var derfor hun havde så ondt. Vi åndede lettet op. Alt hvad der skulle til var noget smertestillende til 5 dage (plus den sprøjte han gav hende med det samme) og så penicillin, som hun skal have 2 gange om dagen i 12 dage.
Allerede her til morgen var Gizmo i stand til at hoppe op i vindueskarmen igen, så hun har det meget bedre. Desværre bliver vi nødt til at holde hende inde de næste 12 dage, hvis hun skal have sine piller. Når hun har mulighed for at gå ud og ind som det passer hende, kan vi ikke være sikre på at se hende både morgen og aften. Det skal vi nok få nogle klager over. Allerede her til morgen var hun ved at true os med at kontakte Kattens Værn. Vi kommer nok til at lukke ind- og ud-gange i stalden de næste par uger, så hun i det mindste også kan få lov til at komme derud noget af tiden.
Men heldigvis har hun det godt og kommer sig igen :-)

Ingen kommentarer: