søndag den 12. juli 2009

Dumme får/lam

Indtil videre har vi 3 indhegninger med græs, som vi kan flytte fårene rundt på. Ved at flytte dem kan vi styre, hvornår de får meget græs og hvornår de ikke får så meget, og vi kan også mindske antallet af orm.
For en måneds tid siden skilte vi fårene fra lammene for at undgå at lammene skulle løbe (parre) deres egne mødre. Vædderlam er kønsmodne allerede når de er 3-4 måneder gamle, så det gælder om at få dem skilt fra mødrene i den alder.
I fredags blev jeg så enig med mig selv om at jeg hellere måtte lukke en låge op så lammene kunne gå ind på en anden mark med mere græs. De er ved at være slagtemodne, så jeg syntes lige der skulle lidt "turbo" på. Efter flytningen kom får og lam til at gå på marker, der kun er adskilt af en enkelt låge, som holdes fast af en kæde. Det plejer ikke at være noget problem at holde får og væddere adskilt af en låge, men da jeg stod op lørdag morgen og kiggede ud på marken, kunne jeg se alle 12 får/lam gå på den samme mark.
Det må bare ikke ske på den her tid af året!!!

Heldigvis er mine får enormt glade for mad, så et madtrug og noget fårefoder fik dem hurtigt til at gå ind i deres egen indhegning igen, men nu er spørgsmålet så bare om vi får lam til december eller ej. Æv, æv, æv.......

Hvis jeg har været rigtig uheldig, så kan det være jeg kun får lam i december og så må de allesammen slagtes, fordi jeg ikke ved hvilket af vædderlammene, der er far til de nye lam.
Og så lige nu, hvor jeg har planer om at købe en rigtig god vædder, som endda var med på landsskuet i Herning.

Nu har jeg sat en ekstra kæde og et tykt reb rundt om lågen og den pæl den er bundet til. Det skulle hverken lam eller får kunne åbne. Jeg har en mistanke om, at det er vores flaskelam fra sidste år (kaldet Mini-Boeing, fordi hun har nummer 737), der er kvik nok til at skubbe kæden af lågen. Jeg så, at hun var ved at pille ved kæden, da jeg havde fået dem sorteret.
Hun mener selv, at hun er en hund og kan ikke forstå, hvorfor hun ikke må komme med de andre hunde ind, så måske er hun kvikkere end andre får. Normalt er det ikke ligefrem intelligens, der præger dem, men prægning kan måske også have noget med det at gøre.

Ingen kommentarer: