mandag den 27. juli 2009

Slagtelam

Jeg mangler en grisevægt!
Så hvis nogen tilfældigvis har sådan en stående, må I gerne give besked.
Det er hverken til os eller Anti (selvom hun godt nok er blevet for tyk igen). Vi kan godt klare os med badevægten :-)
Men jeg har et kæmpe problem med at vurdere, hvor tunge vores lam er blevet. I år er det ikke så stort et problem, for vi tror nok, vi har fået solgt alt kødet privat (men er ikke helt sikre, da nogle af køberne er på ferie, så vi ikke kan få fat på dem). Problemet opstår, hvis vi bliver nødt til at sælge lam direkte til slagteren, fordi vi ikke kan finde købere. Slagterne vil nemlig have lam med en temmelig præcis vægt og giver mindre for kødet, hvis lammet vejer for meget eller for lidt.
Desuden skal vi også til at veje vores lam hver anden måned, hvis vi skal kunne vurdere, hvor gode avlsdyr fårene er. Det er nemlig vigtigt at kende lammenes tilvækst og når man registrerer det i Dyreregistreringen får man udregnet indexer der viser, hvordan lammene er i forhold til alle registrerede lam.
Sidst men ikke mindst skal vi bruge vægten for at kunne vurdere, hvilke dyr der egner sig til at komme med på dyrskuer. Her kigger man også på lammenes fødselsvægt og tilvækst. Det giver noget ekstra arbejde, når vi skal til at have fat på dyrene for at kunne veje dem så tit, men jeg glæder mig til at kunne sammenligne vores avlsresultater med andre fåreavleres.

I går afleverede vi de fire slagtelam til slagtning, så nu går vi spændt og venter på at få at vide hvad de vejede og hvor meget kød, der så er blevet ud af det. Det er første gang vi har prøvet at køre lam til slagtning og første gang jeg har skullet tage stilling til hvordan de skal parteres, så jeg er spændt på resultatet. Forhåbentlig bliver det lige så godt som det plejer.
Jeg er også spændt på om alle de købere jeg har skrevet op, stadigvæk ønsker at købe kød. Ellers får vi nok et fryser problem. Fire hele lam fylder meget i fryseren...........
Indfangningen af lammene gik i øvrigt meget nemt den her gang. Vi fik vores flaskelam til at følge med os ind i en lille indhegning i et hjørne af marken og så fulgte alle de andre med derind. Så var det "bare" at lægge en grime på dem og trække dem op i traileren. Anti var godt nok noget træt af at vi ikke havde brug for hendes hjælp, men nogen gange er det altså nemmere og mindre stressende at lade hende blive indenfor, når vi arbejder med fårene :-)

Ingen kommentarer: