mandag den 6. juli 2009

Fårene

Vi er allerede godt i gang med at gøre klar til den kommende vinter. Det er meget usædvanligt at vi er i så god tid. Men det skyldes nu også mere gode naboer og familie end det skyldes, at vi har taget os sammen.
Først fandt vi ud af, at vores naboer har kontakt til en landmand som har en masse god halm liggende i baller, som vi kan håndtere. Manden havde endda en lille lastbil og ville gerne komme med halmen, så i stedet for at hente halmen 14-16 baller ad gangen i vores egen trailer, så fik vi 80 leveret og fra lastbilen kunne vi smide det direkte ind på loftet over stalden. Det kunne ikke være nemmere :-)

Hø har vi også styr på, men det ligger nu stadigvæk og venter på at blive bragt til Gammelby. Høet blev presset mandag, så vi kørte en tur ud i nærheden af Brande for at hjælpe til. Jeg fik loppetjansen at køre traktor, mens mændene læssede på vognen og pakkede høet for at få plads til så mange som muligt. Det var sjovt at få lov til at køre en ny traktor i stedet for vores den gamle. Der var godt nok nogle flere gear at finde rundt i, men jeg måtte ikke køre så hurtigt, så det fik jeg ikke brug for. :-)
Der blev kørt en masse hø ud til min søsters heste, så nu kan de klare sig i nogle måneder. Vores hø blev kørt ind i en lade, hvor vi kan hente den fra, når vores trailer kommer hjem på visit på et tidspunkt.

Jeg er også ved at have styr på køb af en ny vædder. Jeg har fået kontakt med nogle fåreavlere i nærheden, som har nogle rigtig godt suffolk-får. Jeg var ude og snakke med dem før vores hollandstur, men på det tidspunkt var vædderlammene ikke skilt fra fårene, så det var lidt svært at vælge en ud af flokken. I weekenden var der så Landsskue i Herning og vi trodsede varmen og kørte en tur derop for at se, hvordan "rigtige" suffolk får skal se ud. Halvdelen af vores får har Oxford Down blod i sig, og den anden halvdel nedstammer efter et temmelig grimt (men sødt) får, så de er vist ikke ligefrem dyrskue-materiale.......
Det viste sig, at der var to væddere med fra vores kommende vædderleverandør. Den ene af dem var en 4 års vædder, som havde fået ærespræmie. Den anden var en 1 års vædder som havde fået 22 point. Efter lidt snak fik vi tilbudt at købe den unge vædder, så nu skal vi lige have sammenlignet stamtavler for at se om han kan bruges. Jeg fik endda også overtalt sælger til at levere vædderen og tag et kig på vores får, så vi ved hvilke af dem vi skal skille os af med først, hvis vi ønsker at få en besætning med får, der kan bruges på dyrskuer.

Jeg ved selvfølgelig godt selv, at jeg skal af med de får, der har mange Oxford Down gener. Heldigvis er det sådan indenfor fåreavl, at man godt kan få stamtavle på blandingsfår, så man har mulighed for at forædle en race med blod fra andre racer. Efter nogle generationer med renracede væddere bliver afkommet vurderet som værende renracet. Jeg er ikke helt klar over hvor langt tilbage i stamtavlen Oxford Down generne skal være før mine får bliver renracede, men det tager jo nok nogle år endnu :-) Indtil videre har jeg et får, der er 50% Oxford Down, to får der er 25% Oxford Down og et enkelt der er 12,5% Oxford Down. De andre 4 er renracede Suffolk.
En af grundene til, at jeg har blandingsfår er, at de er gentestede for Scrapie (en fåresygdom) eller stammer fra forældre, som er gentestede. Alle 4 blandinger har fået status Grøn, hvilket vil sige, at de er frie for gener, der kan give Scrapie. Tre ud af fire af mine renracede Suffolk er gule, hvilket vil sige, at de er bærere af Scrapie gener. Den sidste er heldigvis grøn. Vi har kun brugt grønne væddere, og det vil vi også blive ved med, så med tiden skulle alle vores får gerne blive grønne.

Jeg er meget spændt på, hvad eksperterne har at sige om mine får, når de ser dem. Forhåbentlig får jeg ikke besked på at slagte hele flokken og starte forfra :-)
(Ikke at jeg vil gøre det selvom de siger det, så vigtigt er udseendet heller ikke for mig)

Ingen kommentarer: