fredag den 17. juli 2009

Bange for udstillinger

Jeg har efterhånden snakket med rigtig mange hundeejere, som har fået et skrækslagent udtryk i øjnene, når jeg har nævnt udstillinger.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad det er, der skræmmer så meget.


Personligt var jeg på min første udstilling allerede før jeg fik hund. Vi tog nemlig til Brandrupdam (ved Kolding) for at se de forskellige spidshunderacer i levende live inden vi valgte, hvilken race vi godt kunne tænke os.

Det var en udendørs udstilling og solen skinnede, uden at det dog var for varmt. Der var god plads omkring ringene, så man kunne som tilskuer sagtens komme hen til ringen og kigge på de hunde, der blev bedømt. De mennesker vi snakkede med var venlige og ville gerne fortælle om deres racer og lade os hilse på hundene. Alt i alt en rigtig god og hyggelig oplevelse. Bestemt ikke noget der skræmte mig fra at tage på udstilling med vores første buhund, Sibelius.


Første gang jeg havde Sibelius med på udstilling var min opdrætter til stede og hun hjalp mig til at forstå alle de mærkelig regler, som jeg godt nok havde læst, men absolut ikke havde forstået. Igen var det en udendørs udstilling med hyggelig stemning og jeg fik mødt andre buhundeejere og set deres hunde.

Begge Anti´s hvalpe har været på udstilling og det krævede ikke specielt meget overtalelse af deres ejere. Det er selvfølgelig fordi vi har fundet nogle helt specielt modige hvalpekøbere :-) Jeg bilder mig nu også ind, at det kan have noget at gøre med, at jeg gjorde det let for dem.

Jeg sendte en liste over udstillings-datoer og -steder og lod ejerne afgøre, hvornår det ville passe bedst. Så meldte jeg hundene til udstillingerne og på dagen viste jeg dem også frem for dommerne, så det eneste ejerne skulle gøre var at møde op med hunden i god tid. Så vidt jeg ved, så fik ejerne en god dag ud af det og er ikke bange for at prøve igen. Kasko´s ejer har endda selv været i ringen med ham siden.

Jeg ville ønske, at alle opdrættere ville gøre et stykke arbejde for at få deres hvalpe avlsgodkendt. Hvis de ikke selv kan eller har lyst til at møde op, så er vi flere, der meget gerne vil hjælpe, både med tilmeldinger og med at fremvise hunden. Det kan da godt være, at vi ikke kan vise en fremmed hund frem til at blive udstillingens bedste hund, men det er nok også de færreste, der kommer på udstilling med den ambition :-)

Så hvis der skulle være nogen buhundeejere, der er bange for at tage på hundeudstilling, men gerne vil have deres hund avlsgodkendt, så giv lyd fra jer. Lad os gøre arbejdet og læn jer tilbage med en kop kaffe og et stykke kage mens jeres hund bliver avlsgodkendt.

Så kan tilbuddet da næsten ikke blive bedre!

Ingen kommentarer: