tirsdag den 7. april 2009

Ulydige bæster

Det er simpelthen typisk. Så roser man sine får, fordi de er så velopdragne, at de kan følges i flok til og fra marken, og straks skal de bevise, at jeg da i hvert fald ikke skal bestemme over dem.
Jeg blev måske også lidt overmodig, fordi det gik så godt.......

Da jeg kom hjem fra arbejde i går var vejret så fint, så jeg syntes fårene skulle have lov til at komme ud på marken. Normalt trækker jeg dem ikke ud så længe grusgraven er åben og lastbilerne kommer blæsende forbi, men de har jo været så dygtige, så jeg regnede med, at det ville gå som det plejer.
Først trak jeg de to gimmere ud. De havde begge to snor på, så de fulgte pænt med og kom ind på marken uden problemer.
Så satte jeg snor på 3 ud af de 4 får og trak resten af flokken over vejen. Det gik fint, men da de kom over på græsset ville de hellere spise græs end de ville gå ind i indhegningen. Det var jo ikke så smart at have lam på vejen, så jeg pressede lidt på for at få dem til at gå. Endelig nåede de hen til lågen og lige som jeg åbner lågen, er der et af fårene der beslutter sig for, at den ikke vil længere og derfor smider den sig ned på siden. De to andre med snor på går fint nok ind i indhegningen med deres lam, men det løse får benytter "trafikproppen" til at gå en helt anden vej med sine lam. Da jeg har fået det stædige får på benene og ind i indhegningen, er det løse får 5-6 meter væk og har planer om at gå rundt på den mark, som ikke er indhegnet. Vores flaskelam fra sidste år, Diva, har selvfølgelig også benyttet sig af chancen for at smutte ud af indhegningen, men hun gør det mest for at kunne gå i hælene på mig, så hun er ikke noget problem.

Så begynder problemerne for alvor. Det løse får mener pludselig, at man da også kan gå en tur og undersøge omgivelserne..... Så hun går tilbage til gårdspladsen og derefter en tur hen ad vejen. Heldigvis er der kun en enkelt bil, der må stoppe og vente, til jeg har fået jaget hende tilbage til marken. Et par gange går hun hen til lågen, men jeg kan ikke komme tæt nok på til at skubbe den op inden hun er gået igen. Til sidst beslutter jeg mig for, at jeg må prøve at lokke hende til at følge nogen af de andre får, så jeg henter tre får i snor ud fra indhegningen. Det får hende til at komme tættere på, men det er først da Arne kommer hjem og kan lægge lidt pres på, at det endelig lykkes at få alle får ind i indhegningen igen.

Så var det jeg besluttede, at en nat-temperatur på 5 grader må være høj nok til, at lammene kan sove udenfor..........

Ingen kommentarer: