mandag den 6. april 2009

Foråret er kommet

Sikken en weekend. Vi har haft superdejligt vejr med høje temperaturer og solskin.
Både lørdag og søndag har jeg lukket alle fårene ud på marken, så de kunne spise lidt af de nye græs og forhåbentlig vænne sig langsomt til det, så de ikke får så ondt i maven, når de skal til at leve af det.
Vores to gimmere har allerede været rigtig meget ude på marken, og har også tilbragt en enkelt nat udenfor, men lammene kan ikke helt holde til de kolde nætter endnu, så de får lov til at komme ind i stalden om natten.
De første gange jeg trak får over vejen og ind på marken, sørgede jeg for at tage to får og deres respektive lam ad gangen. På det tidspunkt fulgte lammene bare efter deres mødre, så det gik meget nemt. Nu er lammene blevet så store at de ikke nødvendigvis følger efter deres mor, så i weekenden var jeg nødt til at tage hele flokken med på en gang. Jeg satte snor på 3 får og lod det sidste får og alle 7 lam løbe løs. Og så håbede jeg på, at der ikke kom nogen biler, eller at de var fornuftige nok til at vente med at køre forbi, indtil alle dyr var kommet sikkert over vejen. Det gik heldigvis fint.

Da flokken skulle ind igen, satte jeg bare en snor på det ældste af fårene og så gik jeg med hende. Heldigvis kender fårene vejen til stalden, så de drønede bare ind til deres bokse, hvor foderet var gjort klart. De er faktisk ret velopdragne, lige bortset fra når jeg kommer ind i en boks med en spand foder...........

Nu holder jeg øje med vejrudsigterne. Det kan ikke vare længe inden nætterne bliver varme nok til at lammene også kan blive ude om natten og så kan jeg sove en halv time længere om morgenen (eller møde en halv time tidligere på arbejde :-)).

Ingen kommentarer: