søndag den 3. maj 2009

Æresplads bestået :-)

I dag har vi været til Rally-konkurrence i Bøgeskov ved Fredericia med Anti.
Normalt kræver DKK, at man tilmelder sig deres konkurrencer senest 5 uger inden konkurrencedagen. Denne gang gjorde de en undtagelse, fordi der kun var kommet 14 tilmeldinger, da tilmeldingsfristen udløb. Faktisk var det meningen, at der også skulle have været en konkurrence om lørdagen, men den blev aflyst, fordi der kun var 10 tilmeldinger.
Noget kunne tyde på, at der er lidt for mange konkurrencer i vores område i år.

Der var kommet en del eftertilmeldinger, så vi endte med at være 8 deltagere i Ekspertklassen.
Anti startede med at gø, mens vi passerede alle lydighedsringene, og hun fortsatte med at gø indtil vi havde fået sat teltet op og satte os ned i vores stole, og lukkede hende ind i buret. Hun virkede egentlig ikke usikker, men bare opsat på, at nu skulle der ske en masse sjovt. Hun hilste på flere af de andre hunde, blandt andet nogle Rhodesian Ridgebacks og nogle papilloner som hun kender i forvejen fra træningen.
Der gik et par timer hvor vi kiggede på deltagerne i begynderklassen og viderekommende klasse (og lidt DKK lydighed) og så blev det endelig vores tur.

Anti var supergod. Faktisk lige så god som hun plejer at være til træning. Jeg varmede hende op med en masse godbidder og hun var meget koncentreret og gik perfekt på plads, da vi startede med de første øvelser. Vi havde nogle småfejl, hvor hun satte sig skævt på plads, snuste til den ene madskål i det fristende ottetal (mærkeligt nok den skål, hvor der var legetøj) og så gik hun mere sidelæns end baglæns i 3 skridt baglæns (så vi måtte lave øvelsen om). Men alt i alt var det en super omgang på en ret svær bane.
Så kom turen til ærespladsen.........
Da dommeren var den samme som vi havde i Ribe i sidste weekend, havde jeg bildt mig selv ind at hun ville vælge en anden position i Ærespladsen, så jeg havde trænet "Sit foran" og "Dæk i pladsposition" mere end de andre to muligheder. Trine (dommeren) trængte åbenbart ikke til forandring, for hun valgte "Sit i pladsposition" igen. Jeg var overbevist om, at det ville gå galt igen, men jeg tog det som træning.
Jeg har aldrig før snakket så meget, som jeg gjorde, mens Anti skulle sidde stille ved siden af mig. Flere gange flyttede hun et forben og jeg var heldig at få hende til at blive siddende med et håndtegn. Det regnede en lille smule, så hun ville helst ikke kigge op på mig, men jeg var nødt til at bede hende om det ind imellem, for at hun ikke skulle lægge sig ned. Da hunden på banen var i gang med den sidste øvelse, slap Anti´s tålmodighed op, og hun lagde sig ned. Så var spørgsmålet bare om hun havde siddet i de 2½ minut som er maksimum. Ifølge flere af tilskuerne havde hun siddet længe nok, men det var først til præmieoverrækkelsen, at jeg fik det bekræftet. Da resultaterne blev læst op, var vi blandt de 3 første. Vi endte med 92 point og en tredieplads. Vinderen fik lige nøjagtig de 95 point, der gav en oprykningspind. Nummer 2 fik 94 point og var altså kun 1 point fra en pind. Jeg er faktisk glad for, at vi var længere fra de magiske 95 point. Ellers ville jeg for alvor have ærgret mig. Nu er jeg bare stolt af min lille hund og begynder for alvor at tro på, at vi har mulighed for at gøre hende til Rally-Champion.

Ingen kommentarer: