onsdag den 13. maj 2009

Turen til Norge

Jeg fik ikke skrevet så meget om forberedelserne frem til turen til Norge. Så her kommer lidt af hvad jeg lavede i sidste uge.

For at få en hund med ind i Norge og Sverige, skal de være Rabiesvaccinerede og der skal være taget en blodprøve fire måneder efter vaccinationen. Det har været noget af det første vi har sørget for med vores hunde, når vi har overtaget dem, så den del behøvede vi ikke tænke på. Vi er ikke så gode til at planlægge vores ferier i god tid, så det er rart at hundene er klar til at rejse indenfor få dage.
Derudover skal hundene have en ormekur indenfor den sidste uge inden afrejse, så jeg måtte en tur omkring dyrlægen med Chavez. Det var heldigvis hurtigt overstået. Jeg benyttede selvfølgelig chancen til at få Chavez vejet og kunne konstatere at Chavez er kommet ned på sin idealvægt igen. Han vejer nu 18,5 kg, som er den vægt, der passer til hans størrelse.

Fredag brugte jeg på at få vasket tøj og finde de ting frem, som skulle med til Norge. Jeg var faktisk lidt imponeret over mig selv, for det eneste jeg glemte den her gang var en udstillingsline, og det kom jeg i tanke om inden jeg hentede Susanne Langhoff, så jeg kunne låne en line af hende.

Lørdag morgen stod jeg tidligt op og pakkede det sidste i bilen. Jeg havde regnet ud, at jeg skulle afsted senest kl. 7.30, og kom faktisk afsted lidt tidligere. Meget usædvanligt for mig :-) Anti var noget ked af, at hun ikke måtte komme med, og ifølge Arne tilbragte hun meget tid i bryggerset resten af dagen. Normalt kommer jeg jo ret hurtigt tilbage, når jeg kun tager en af hundene med, så det forventede hun nok.
Hos Susanne Langhoff måtte vi skuffe hele 3 hunde, som også gerne ville have været med. Jeg fik helt ondt af de gamle hunde, for de er vant til, at når jeg kommer på besøg, så skal vi ud og træne et eller andet. Det må blive en anden gang.

Vi nåede frem til Hirtshals i god tid og gik en tur rundt på området med hundene. Det var lidt blæsende, men ellers fint vejr. Vi havde valgt at sejle med en hurtigfærge, som kunne få os til Kristianssand på kun 3 timer og 15 minutter. Vi brugte tiden på at få noget god mad og en masse frisk luft (jeg er vist ikke så søstærk, som jeg gik rundt og troede.........). At dømme efter hundenes reaktion da vi kom tilbage, så brugte de tiden på at sove. De så i hvert fald noget søvndrukne ud, da vi åbnede dørene i bilen.
Som det nok er tilfældet i mange af de norske havne, så kørte vi af færgen til totalt trafikkaos, så det tog lidt tid at komme ud fra havneområdet, men vi havde ingen problemer med at finde frem til campingpladsen og vores hytte. På det tidspunkt trængte hundene meget til at komme ud og strække benene, så vi gik en lang tur med dem og kunne konstatere, at der var utrolig mange hunde på campingpladsen og i området omkring den. Tempoet var meget adstadigt, for Chavez kunne kun gå 2 skridt ad gangen. Han skulle jo nå at snuse til alle de afmærkninger de andre hunde havde sat. :-)

Ingen kommentarer: