lørdag den 29. august 2009

DM i Sabro

Så er vi kommet hjem fra DM og det gik desværre ikke så godt som håbet, men bedre end ventet :-)

Vi startede hjemmefra lidt i 8 i morges. På det tidspunkt var bilen pakket med telt, klapstole, hundebur, regntøj og gummistøvler (vejrudsigten lovede tordenvejr og regnbyger hele dagen), massevis af fiskefrikadeller og frolic til hundene og noget varmt og koldt vand til os :-)
Da vi kom frem måtte vi parkere bilen ret langt fra pladsen. Der skal være plads til ret mange biler, når man inviterer 125 hunde til DM. Så vi besluttede os til at efterlade hundene i bilen og hente dem, når vi havde fået sat teltet op. Det passede dem bestemt ikke. Vi kunne høre på lang afstand, hvordan de brokkede sig over at være blevet efterladt..... Stakkels hunde.......
Nå, men vi fik fundet en plads til teltet lige indenfor indgangen og fik os installeret og fik hundene hentet i god til inden indmarchen. Anti skulle selvfølgelig lige gø af alle de hunde og mennesker der var på sportspladsen, som hun altid gør, når vi kommer til et sted med hunde. Men hun faldt til ro med det samme, da hun fandt vores telt og buret. På det tidspunkt var hun i rigtig godt humør.
Det stoppede så da vi stillede op til indmarch og Århus Pigegarde begyndte at spille........ Jeg kan ikke huske om vi nogensinde har udsat Anti for march musik før. Det burde måske have været en del af hendes hvalpelærdom. Hun syntes i hvert fald ikke om det. Specielt stortrommen blev hun rigtig bange for. Så under hele indmarchen gøede hun og forsøgte at få lov til at gå tilbage til teltet, hvor Arne og Biloxi sat og hyggede sig. Ikke lige den bedste reklame for racen.......og bestemt ikke den bedste start for vores DM deltagelse. Heldigvis vænnede hun sig efterhånden til det, så da vi nåede hele vejen rundt på pladsen og stod stille og lyttede til musikken, kunne jeg faktisk få hende til at lave nogle for-sjov øvelser og spise nogle godbidder.

Nå, men efter noget ventetid gik vi endelig i gang med bedømmelserne. Vi skulle starte som nummer 7 i den ring, hvor ekspertbanen var sat op. Jeg gik i god tid i gang med at varme Anti op, for at finde ud af hvordan hendes humør var. Det gik ok. Hun kiggede efter teltet nogle gange, men ville gerne spise godbidder og lavede også alt det jeg bad hende om. Lige indtil vi kom ind på banen og jeg tog snoren af hende...... Jeg ved ikke, om hun har fundet ud af, at det ikke giver godbidder at være dygtig til konkurrencerne, eller at man skal lave mange øvelser inden det bliver belønnet. I hvert fald trissede hun afsted i sit eget tempo bagved mig og skulle have massevis af ekstra kommandoer for at sætte sig ned, når jeg stod stille. Jeg ved ikke hvor mange point vi endte med at få, men jeg er sikker på, at hun blev trukket 3 point for langsom reaktion mindst 3 gange, og så var vi nødt til at lave tyskervendingen om, da hun slet ikke kunne huske den, når den var placeret efter fristende ottetal....... De tre skridt baglæns, hvor Anti skulle bakke, blev til 2 skridt bak og så nogle skridt til siden, så hun endte med at stå med front mod mig. Jeg var ikke helt sikker på, om vi måske mistede hele øvelsen, men jeg besluttede mig til at lade være med at lave den om. Ærespladsen var dæk ved siden af, og det gik heldigvis fint.
Så vidt jeg kunne regne ud efter de resultater der blev læst op ved præmieoverrækkelsen, så endte vi nok med omkring 84 point.

Da alle eksperthunde var færdige(bortset fra 2 tæver, der var i løbetid), blev resultaterne regnet sammen og de ti bedste hunde kom i finalerunden. Til min store overraskelse var vi nummer 8 efter den første runde, så vi skulle i ilden igen. På det tidspunkt var Anti helt afslappet og havde fuldstændig glemt stortrommen (og der kom heldigvis ingen torden), så selvom hun hang lidt bagved mig noget af tiden, så syntes jeg selv, at vores andet gennemløb gik bedre end det første. Banen var noget længere og mere kringlet, og der var nogle fælder, som vi var lige ved at falde i. Blandt andet skulle vi løbe lige forbi et spring, hvor jeg måtte lave en feberredning for at få Anti til at lade være med at springe. Desværre syntes dommeren ikke at det gik så godt for os. Jeg ved ikke, hvad hun trak point for, men da vi fik resultatet ved præmieoverrækkelsen kunne vi regne os frem til, at vi kun havde fået omkring 75 point. Vi må have lavet mindst een hel øvelse forkert og så må der være trukket point for sløv reaktion og hund ude af position rigtig mange gange. Æv, æv, æv. Desværre finder jeg aldrig ud af, hvad der gik galt. Den slags bliver ikke offentliggjort.
De to løbske tæver viste sig at være rigtig gode, så de kom også i finalerunden og vi endte med at være nummer 12 af de 18 deltagende hunde. Jeg er faktisk rigtig godt tilfreds med resultatet, for jeg ved, at der kun var 2 hunde, der havde kvalificeret sig med dårligere resultat end os. Det ville bare være rart, hvis jeg havde vidst, hvad der gik galt :-)

Vi kunne heldigvis glæde os over, at vinderne var de helt rigtige i alle tre rallyklasser. I begynderklassen var det en superdygtig kooiker der vandt, i viderekommende klasse var det Sanne Ammitzbøll fra Sannes Hundecenter (tidligere agilitytræner i DcH Vejle), der vandt med sin Cocker Spaniel Spilop. I ekspert klassen var det Pia Skøtt Hansen med hendes Groenendal der endte med et gennemsnit på 98 point i de to baner. Super flot.

Ingen kommentarer: