onsdag den 26. august 2009

Åh nej, ikke en mere

Så er endnu en af Chavez´s svenske hvalpe blevet HD-fotograferet. Desværre med resultatet C.
Dermed er vi oppe på at halvdelen af Chavez´s hvalpe (6 stk) er undersøgt.
50 % af de undersøgte har B hofter, 50 % har mindst en C hofte. Jeg er ikke klar over om den senest undersøgte har C i begge sider eller kun i den ene side.

Endnu engang kan jeg være glad for, at jeg ikke har tilladt, at Chavez skulle lave flere hvalpe. Tænk hvis han havde lavet dobbelt så mange. Så havde jeg for alvor haft dårlig samvittighed.
Jeg kan også være lidt glad for, at det ikke er værre end C. For nogle år siden blev aflæsningsmetoden i Sverige lavet om, hvilket resulterede i et boom af svenske buhunde med grad C. Noget lignende er tilsyneladende sket her i Danmark, så nogle af de hunde, der for nogle år tilbage havde grad B ville muligvis få grad C, hvis de blev undersøgt i dag. En nyere svensk undersøgelse har heldigvis vist, at det er de færreste buhunde, der opfører sig, som om de har smerter selvom de har fået konstateret C-hofter.
Min egen erfaring med HD grad C er godt nok lidt anderledes. Jeg har mødt mange HD-hunde og de fleste af dem har mén i større eller mindre grad. Nogle af dem er mere stressede eller agressive end de burde være, nogle af dem har problemer med at ligge eller sidde i længere tid eller med at sætte sig/lægge sig hurtigt. Nogle af dem har en særpræget springteknik eller bevæger sig på en måde, som ikke belaster hofterne, men kan give andre skader. Min erfaring er fra hunde, som bliver brugt aktivt i en eller anden form for sport, så der er belastningen væsentlig større end den er for en almindelig familiehund. Så jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved konklusionen af undersøgelsen vedr. Norsk Buhund, men tillader mig at tvivle på, at resultatet ville være det samme, hvis hundene havde løbet agility, hyrdet, trænet lydighed osv.

Ingen kommentarer: