fredag den 9. oktober 2009

Så er der håb forude

Jeg har lige fået en mail fra Norge om, at der er hvalpe på vej i Lillehammer.

De vil blive født omkring den 22. oktober. Begge forældre er sorte og hvis der kommer en lille sort tævehvalp, så kan vi godt få lov til at købe hende.

Nu bliver de næste 14 dage meget lange.......


Forældrene til hvalpene ser sådan her ud:




Tæven har A-hofter, er øjenlyst fri, har fået et enkelt Cert på en udstilling og har ikke haft hvalpe tidligere. Hun er 4 år gammel.
Hanhunden har B-hofter, er øjenlyst fri, har 2 Certer fra udstillinger og har lavet 5 hvalpe. Han er 10 år gammel.
Indavlsgraden på kuldet er 3,613 på 5 generationer og 5,569 på 8 generationer. Det er i overkanten i forhold til, hvad jeg foretrækker, men jeg har kigget på, hvilke hunde der går igen på stamtavlen og det drejer sig i høj grad om linieavl på en enkelt hund. Nemlig Pe-Gu´s Balder Frøyasønn. Han står for en andel på 3,259 på 8 generationer. Han har lavet ialt 29 hvalpe i Norge, blandt andet Anti´s mor :-)
14 af hans hvalpe er HD-fotograferet, 11 med A og 3 med B. Ingen dårligere end det.
Det er ikke så nemt at finde øjenlysningsresultater, da man skal ind på hver enkelt hund for at se det, og det er forskelligt, hvordan buhundekatarakten er registreret. Men mange af de 29 hunde er øjenlyste og ingen af dem jeg har tjekket indtil videre har haft noget værre end buhundekatarakt. Så umiddelbart skulle der ikke være nogen sundhedsmæssig risiko ved at nogle af hans gener findes i begge forældre.
Nu må jeg bare prøve at være tålmodig de næste 14 dage.......

Ingen kommentarer: