mandag den 26. oktober 2009

Cirque du Soleil

For ca et halvt år siden fik personaleforeningen hos ADP mulighed for at købe billetter til en Cirque du Soleil forestilling i København. Der blev hængt en seddel op, hvor man kunne skrive sig på, hvis man havde lyst til at komme med på turen. Vi har tidligere været med på andre ture arrangeret af personaleforeningen. Vi har set Phantom of the Opera på Det Ny Teater i København, Flagermusen i Operaen, Les Miserables i Vejle Musikteater og Mama Mia i Horsens.
Det har været nogle rigtig fine ture med stor tilslutning.

Den her gang var der ikke så mange, der meldte sig til. Om det skyldes, at ingen ved hvad Cirque du Soleil er eller om de netop vidste det og ikke var interesserede, det ved jeg ikke. Men vi var kun nok til at fylde en enkelt bus. På trods af at turen var for både medarbejdere og ægtefæller eller hvem man nu valgte at tage med. Personligt havde jeg en ide om, at Cirque du Soleil var noget med cirkus-artister. Bortset fra det, vidste jeg ikke, hvad jeg gik ind til, men jeg glædede mig. Da jeg var barn blev jeg passet af en sød dame, som havde arbejdet i Cirkus Benneweis. Hun sørgede for, at jeg kom i cirkus rigtig mange gange og jeg elskede det. Så hos mig sætter ordet cirkus gang i en masse positive minder.

Vi kørte fra Bredballe ved 14-tiden, så vi havde tid til at komme ind og spise på en restaurant inde i København inden forestillingen. Der var bestilt 3 retter mad, og det var rigtig godt mad. Jeg morede mig lidt over at forretten bød på ravioli i jordskoksauce. Indtil nogle gode venner på Hvam-egnen introducerede os for jordskok suppe for et par år siden, så anede jeg ikke hvad det var. Det må der være mange andre, der heller ikke ved, når man kan bruge det på en fin københavnsk restaurant :-)
Efter spisningen blev vi kørt i bus til Forum. Her var gjort klapstole klar til rigtig mange mennesker. Jeg ved ikke præcis hvor mange, men der var i hvert fald ikke taget hensyn til bredskuldrede personer. Det var simpelthen fysisk umuligt for alle at læne sig tilbage i stolen, så det måtte man skiftes til. Heldigvis havde vi fået rigtig gode pladser cirka midt for scenen og tilpas højt oppe til at vi kunne se alt hvad der foregik uden at få hold i nakken.

Præcis til tiden gik forestillingen i gang og så fandt vi ud af hvad det hele gik ud på. Der var et band bagerst på scenen og massevis af flot udklædte cirkusartister som garanteret hørte til de bedste indenfor hver deres genre. Der var hele tiden massevis af dansende mennesker på scenen og høj musik, som slet ikke lignede det man plejer at høre i forbindelse med cirkus. Men ellers lignede det en helt almindelig cirkusforestilling. Der var den traditionelle klovn, som hev nogle mennesker op på scenen og fik dem til at mime sig igennem nogle situationer mens han satte lyd på deres bevægelser. Vældig sjovt, for os der ikke blev ramt af spotlyset :-)
Der var en artist som kørte mærkeligt på en cykel, en jonglør, en stærk mand med kone og datter som lavede akrobatiske øvelser og et ægtepar som steppede og slog rytmer med nogle kugler i snor. Da det blev tid til pause var vi mildest talt skuffede. Hvis vi var taget i rigtig cirkus, så ville vi i det mindste have haft nogle heste og hunde at kigge på ind imellem..........

Men så kom vi til anden halvdel og der blev jeg godt nok imponeret. Her blev brugt trapez, elastikker, gynger og sikkerhedsliner. Rigtig mange numre foregik mange meter over vores hoveder, og musikken passede perfekt til det der skete. Det var meget imponerende.
Alligevel havde jeg stadigvæk en fornemmelse af, at det jo bare var cirkus og at dyrene manglede. Så det er ikke noget jeg personligt har interesse i at opleve igen og jeg er glad for, at vi ikke skulle betale fuld pris for billetterne (600 kr per billet).

Ingen kommentarer: