mandag den 5. oktober 2009

Rally kursus

Så har jeg endelig været på kursus i Rally lydighed igen. Det lykkedes mig heldigvis at overtale en anden hundefører til at tage med, så vi mødtes i Fredericia kl. 7 søndag morgen og kørte så til Helsinge, hvor kurset blev afholdt.
Vejrudsigten så bestemt ikke godt ud, så jeg medbragte gummistøvler og regntøj og havde forventet at blive gennemblødt i løbet af dagen, medmindre arrangørerne kunne finde et sted, hvor vi kunne komme i læ. Heldigvis gik det slet ikke så galt. Det blæste godt nok temmelig meget, men der kom kun ganske få byger, og der kunne vi presse 8 mennesker og nogle hunde ind i et telt, der var godt surret fast. Så Anti og jeg nåede stort set ikke at blive våde på noget tidspunkt.

Emnet for kurset var øvelserne i Expert og Champion klassen, men der blev kun undervist i champion øvelser og højrehandling. Det passede mig fint. Vi har lang vej igen inden vi kommer i Champion klassen, men jeg havde brug for at få en forklaring på nogle af øvelserne, så jeg ikke siger noget vrøvl til mine kursister. Jeg fik svar på rigtig mange af de spørgsmål, jeg er blevet stillet i løbet af det sidste år.
Det var sjovt at prøve at lave alle de mærkelig øvelser med Anti. Jeg træner ikke så meget rally lydighed med hende i øjeblikket og det er lang tid siden vi har forsøgt os med champion øvelserne. Hun blev faktisk helt god til dem i løbet af dagen. Hun var i rigtig godt humør og blev hurtigt tryg ved alle de fremmede hunde og mennesker, så hendes fokus var vendt mod mig og de frikadeller/cocktailpølser/fiskefrikadeller jeg havde i lommen. Hun var lidt belastende hver gang Trine skulle forklare noget, for der blev hun ved med at stirre på mig og sige Vuf hvert 20. sekund. Men lige så snart vi gik i gang med træningen, så holdt hun mund og arbejdede.
Øvelserne i højrehandling gik overraskende godt. Lige bortset fra 3-skridt baglæns - Hunden bakker. Det er mærkeligt, at det skal være så svært for en hund at bakke på højre side, når den godt kan bakke på venstre. Det var helt tydeligt på alle hundene, at det var en ny øvelse for dem. Så vi måtte starte helt forfra med at rose dem for at bakke et enkelt skridt. Forhåbentlig går det hurtigt fremad, når Anti først har fundet ud af at hendes bevægelse ikke er så forskellig fra det hun plejer at gøre på venstre side.

Efter to timers træning var det helt tydeligt, at hundene trængte til pause, så de fik lov til at slappe af i bilen i en halv time, mens vi fik frokost. Så var de klar igen, men det holdt nu ikke så længe. Efter frokost fortsatte vi med højrehandlingen og så satte Trine en lang championbane op, som vi allesammen skulle prøve. Vi måtte heldigvis godt bruge godbidder, så Anti gjorde det fint, lige bortset fra, at hun mener, det er ok at sidde helt tilfældige steder på højre side........
Jeg var selvfølgelig også dum nok til at sige "Plads" på et tidspunkt, hvor hun skulle gå på højre side. Jeg bliver nødt til at finde en anden kommando for stedet ved siden af højre ben.

Den sidste halve time gik med opsamling og snak om fremtiden. Trine kunne fortælle os, at der er planer om et VM i forbindelse med næste års Verdensudstilling i Herning. Det bliver spændende at se, hvor mange andre lande, der kender til Rally Lydighed. Jeg skal i hvert fald ud og kigge på, hvis det bliver til noget.
Mens vi snakkede rullede Anti sig sammen til en kugle, lagde sit hoved på min ene fod og faldt i søvn. Tryg og træt efter dagens indtryk og udfordringer. Hvem der bare havde tid til at hygge sig sådan med sin hund hver dag ........

Ingen kommentarer: