tirsdag den 30. juni 2009

Anti´s løbetid

Mens vi var i Holland snakkede vi noget om at Anti kunne have skubbet sin løbetid pga. køreturen derned, så ægløsningen måske skete senere end vi forventede. Noget skulle vi jo finde på for at forklare Joren´s opførsel.

I går var vi så sammen med Anti´s fætter Bliki (min søsters hanhund) og der var slet ingen tvivl om, at hun ikke længere er højløbsk. Hun satte sig ned hver gang han snuste til hende og knurrede og snappede, hvis han blev for nærgående. Så Anti´s løbetid har altså være helt normal, og hun har været sammen med Joren på de dage, hvor hun kunne være blevet drægtig.
Det er jo rart nok at vide, når vi nu skal planlægge endnu en udlandstur til februar :-)

Jeg har besluttet, at vi prøver igen i Anti´s næste løbetid. Ikke med Joren, men med en anden hanhund, der er sundhedsundersøgt, udstillet med mindst en Very Good og har et godt temperament. Jeg ved ikke, hvor i verden vi skal finde ham, men det har jeg nu et halvt år til at finde ud af. Hvis jeg er heldig kan det være at nogle af de importerede hanhunde fra Sverige og Norge bliver klar til avl inden februar.

Der er også flere muligheder for at finde hanhunde i Holland. Da det ikke rigtig blev til noget med Joren og Anti, kontaktede vi Joren´s opdrætter, som er den, der har allermest styr på, hvilke buhunde der findes i Holland. Hun var så sød at finde frem til 2 mulige hanhunde. Desværre boede den ene i en lejlighed i Rotterdam, hvor der ikke ville være mulighed for, at vi kunne lukke hundene sammen. Så ejerne ville være nødt til at komme til Amersfoort, for at vi kunne bruge Joren´s have, og det syntes jeg ikke vi kunne tillade os at bede dem om med en dags varsel. Jeg vidste desuden ingenting om størrelse og temperament på hanhunden, så jeg turde ikke tage chancen.
Den anden hanhund boede tættere på og havde en stor have, så det lød meget fint indtil jeg kiggede på hans stamtavle. Han var et resultat af en halvsøskende-parring. Da alle anbefalinger lyder på at undgå tættere avl end fætter-kusine (hvilket jeg også personligt synes er alt for tæt), så ville jeg ikke have brugt ham selvom han havde været multichampion og alt havde været i orden.
En tredie mulighed er Joren´s nye "lillebror", som er af belgisk opdræt. Han er ikke blevet undersøgt eller udstilllet endnu, da det kun er få måneder siden han blev omplaceret til Joren´s familie, men han er en rigtig skøn hund med et pragtfuldt temperament, så hvis alt er i orden kunne han være interessant.

Ingen kommentarer: