tirsdag den 22. april 2008

Unge hanhunde

Jeg er meget imponeret over Chavez´s evne til at omgås unge provokerende hanhunde. I svømmehallen har jeg endnu engang kunnet glæde mig over hans måde at skiftevis ignorere og "sætte på plads".
De første gange vi mødte Walter (2 år gammel) var han i snor og gjorde knurrende udfald mod Chavez, når de kom for tæt på hinanden. Sidste mandag blev vi så enige om at slippe ham løs og se hvad der skete. Chavez lader sig normalt ikke provokere til at slås, og de få gange han har måttet forsvare sig mod en overmodig unghund, har der ikke været skrammer bagefter, så jeg var nervøs over det.
Det viste sig også, at Chavez gjorde et stort nummer ud af ikke at se Walther overhovedet. Ligegyldig hvor meget Walther prøvede at gøre opmærksom på sig selv, så blev han totalt ignoreret. Når Chavez syntes det blev for meget at blive skubbet til og knurret af, så gik han op ad rampen og ud i vandet, hvor han kunne få fred :-)
Den første time sørgede vi for, at Walther ikke fik mulighed for at "drille" Chavez, når der var legetøj i nærheden (Chavez løber altid rundt med legetøj lige når han er kommet op af vandet). Så opdagede jeg, at Walther trak sig tilbage på et tidspunkt, hvor han havde fået presset Chavez til at knurre. Det fik mig til at foreslå, at vi prøvede at lade dem være løse hele tiden. Velvidende at Chavez ikke ville tillade, at Walther blandede sig i hans leg.
Det gav en enkelt konflikt, hvor Walther ikke reagerede på Chavez´s advarsel. Det efterfølgende slagsmål tog under et minut, så lå Walther ned, uden skrammer, og han havde lært at han ikke kunne slippe afsted med hvad som helst.

Denne gang var vi spændte på om Walther skulle prøve grænser igen, eller om han havde lært lektien. Det var helt tydeligt, at han ikke havde lyst til at slås med Chavez igen, så han legede/provokerede og trak sig en meter tilbage lige så snart Chavez kiggede direkte på ham.
Jeg har det rigtig godt med, at vi fremover kan slappe af og koncentrere os om at hyggesnakke selvom vi har to voksne hanhunde med i svømmehallen. Nu er vores største problem at forhindre, at der er flere hunde i vandet samtidig.
Det er skønt at omgås hunde, der har styr på deres hundesprog :-)

Ingen kommentarer: