fredag den 2. maj 2008

Udstationering af Chavez

Onsdagens Rally-træning gik helt i fisk for mig og Anti, så jeg valgte at droppe det og bare lade hende løbe rundt og hygge sig med nogle af de andre hunde. Det gav hende mulighed for at træne lidt hyrdning på en voksen Rhodesian Ridgeback, de få minutter hun altså havde kondition til det. Det kræver ret meget at skulle løbe en løvehund op:-)

På vej hjem hentede vi Chavez, så hans "plejefamilie" ikke skulle tidligt op torsdag, når vi skulle afsted til Esbjerg. Chavez var vældig glad for at se mig, men var ikke specielt interesseret i at komme med, hvilket jeg ser som en god ting, da vi overvejer at lade ham blive udstationeret hos familien.
Han er meget mere afslappet, når han får lov til at bo i en børnefamilie uden andre dyr, og får lov til at gå ture i byen uden at der bliver stillet nogen krav til ham.
Straks vi kom hjem gik han igang med at lede efter katten, som han jagede tværs igennem huset. Så forsøgte han at parre Anti (som forlængst er ovre sin løbetid og derfor blev ret tosset på ham), og da han kom med i stalden jagede han rundt med lammene, så de ikke kunne få ro til at drikke deres mælk. Så bad jeg ham gå ud af stalden, hvorefter han stod og jamrede og gøede udenfor døren, indtil jeg var færdig med at fodre.........
Vi har nu brugt 16 måneder på at få Chavez til at slappe mere af, og det har også hjulpet gevaldigt. Det er fx. flere måneder siden han sidst har lettet ben indendørs pga. stress. Men vi har efterhånden erkendt, at vi bare ikke passer sammen med Chavez. Selvom vi har rykket vores grænser for acceptabel hundeopførsel, og Chavez respekterer nogle af vores husregler, så bliver det aldrig rigtig godt hverken for ham eller for os.
Efter at have oplevet hvor afslappet han er sammen med en børnefamilie må vi erkende, at han har det meget bedre med den familie-struktur han (formentlig) er vokset op med.
Jeg er absolut ikke tilhænger af at omplacere hunde mange gange, så vi har besluttet, at vi beholder ejerskabet af Chavez og denne flytning bliver hans sidste. Hvis noget går galt i hans nye familie, så kommer han tilbage til os og bliver der resten af hans liv.

Ingen kommentarer: