fredag den 30. maj 2008

Løbeglade hunde

Jeg er ikke klar over om det er det gode vejr eller bare generelt godt humør, men både Anti og Chavez er blevet enormt glade for at løbe på det sidste.

Indenfor den seneste uge har Anti lagt op til leg med næsten alle de hunde hun har mødt ude i klubben. Tirsdag fik hun sat gang i 4 hunde på een gang. De var allesammen større end hende (labrador, golden retriever og 2 rhodesian ridgebacks), men ingen af dem forsøgte at vælte hende, og hun er vældig god til at vende hurtigt, så det var en god leg.
Onsdag var det så en schapendoes hun legede med. Ham forsøgte hun også at få til at løbe, men han ville hellere lege bryde-leg, så det gik hun med til. Han er ikke så meget større end Anti, og havde fin respekt for hende, så det var også en god leg.
Jeg gik faktisk rundt og troede, at hun var blevet for gammel til at lege. I den tid hvor vi har haft Chavez, har hun ikke gjort det ret meget. Men det har måske noget at gøre med at de to har brugt energien på andre ting, og at Chavez netop var meget voldsom, når han indhentede Anti i en løbe-leg.
Jeg må indrømme, at jeg nyder at se Anti løbe rundt sammen med andre fornuftige hunde. Jeg bliver aldrig så fokuseret på resultater, at jeg vil afholde mine hunde fra at omgås andre hunde bare fordi det så bliver nemmere at træne med den. Jeg synes ligefrem jeg kan se smilet i Anti´s øjne, når det er lykkedes for hende at løbe fra de andre og hun smider sig ved mine fødder for at puste ud :-)

Chavez har valgt en lidt anden løbeteknik. Han er begyndt at lave huller i hækken og løbe ud og opleve verden på egen pote. Ikke ligefrem noget vi eller hans nye familie er særlig stolte ved. Hos os er haven hegnet ind og han har kun ganske få gange forsøgt at springe over hegnet. Hver gang har der ligget sne, så jeg har en formodning om, at han kun tror han kan springe 90 cm når der ligger sne. Lige på det punkt har jeg ingen planer om at lære ham noget andet:-)
I hans nye have er der kun 30 cm hegn inde i en gammel tæt hæk, og det er for nemt for ham at mase sig over og igennem. Vi har ikke helt kunnet finde ud af om han gør det for at finde lækre hunde-damer, om det er af kedsomhed eller om det bare skyldes, at han har fundet ud af, at det kan lade sig gøre. Hvorfor spilde en god chance for at se noget mere af verden?
Vi har tilbudt at hjælpe med at indhegne haven, men jeg er lidt bange for, at der skal ret højt hegn til for at det vil hjælpe. Når han først har haft succes med at slippe ud, så vil han højst sandsynlig blive ved med at lede efter udveje. Så selvom 90 cm er nok hos os, så kan det sagtens være, at han vil springe over det andre steder.

Jeg er ikke længere sikker på om det overhovedet kan lade sig gøre at finde den perfekte familie til Chavez. Det lader til, at han finder på unoder alle steder og har et stort forråd at tage fra.
Hos os var det markeringer indendørs, jagt på katte og opgravning af græsplænen.
Hos den nye familie er det indtil videre strejferi og stjælen mad fra bordene, men jeg frygter at der kommer flere ting til med tiden........

Ingen kommentarer: