mandag den 14. september 2009

Jagt foredrag

Jeg har været til foredrag med Irene Jarnved.
Emnet var jagthunde og til alles overraskelse var salen fuld af jægere og jagthundetrænere. Det var meget positivt, da jagthunde efterhånden er de eneste hunde, der bliver trænet efter gammeldags og ondskabsfulde metoder. Når et foredrag med Irene Jarnved kan samle flere hundrede mennesker med interesse for jagt, så må det være fordi der er ved at ske et skred i holdningerne til hvordan man træner en jagthund.

Jeg havde en god ide om, hvad det var jeg gik ind til og jeg blev absolut ikke skuffet. Jeg lærte nok heller ikke så meget nyt, men det var sjovt nok at høre, at de metoder vi bruger til al mulig anden hundetræning også kan bruges til at træne hunde, som arbejder så meget efter instinkter og drifter. Irene Jarnved har selv trænet spaniels og deltaget som hundefører på massevis af jagter med sine hunde. Hun medbragte 2 af sine egne Field Trail Cocker Spaniels, som hun brugte til at demonstrere indlæring af fløjtesignaler, indkald og apportering. Hendes 13 uger gamle hvalp havde allerede et sikkert indkald, kunne sætte sig og blive siddende, og apporterede dummies på en scene foran en masse fremmede mennesker. Men det var egentlig slet ikke det mest imponerende. For selvfølgelig ved en hundetræner med så mange års erfaring hvordan man indlærer simple øvelser. Det der imponerede mig var, at hun fortalte, at hendes hunde ikke bliver presset ud i markprøver eller jagter før de er 2 år gamle og helt klar til det. Jeg tror det var en af de vigtigste beskeder til jægerne. Lad hundene blive voksne og lad være med at presse dem inden de er klar til det.
Det er helt klart også noget jeg skal tænke på i forhold til min næste hvalp. Ikke i forhold til jagt, for det har jeg ikke lyst til at forsøge med en buhund, men det samme gælder selvfølgelig for andre typer af hundetræning og konkurrencer.

Ingen kommentarer: