fredag den 25. september 2009

Hovawart træf

Lørdagen inden min ferie havde jeg fornøjelsen af at være dagens underholdning på Hovawart træffet i Randbøldal. I starten var det kun planen at jeg skulle være kommet et par timer om formiddagen og have lavet en introduktion til Rally Lydighed. Men da vi nærmede os weekenden blev det besluttet, at jeg også skulle lave en lille rally-bane og dømme alle hundene i løbet af eftermiddagen.

Jeg har efterhånden prøvet at holde den slags kurser mange gange, så jeg forberedte mig som jeg plejer med at lave kopier af reglerne og en bedømmelsesseddel til 15 hunde. Det måtte være fint. Jeg lavede også nogle baner, som jeg kunne bruge i løbet af dagen, så alle hundeførerne kunne prøve øvelserne af.
Lørdag morgen snakkede jeg så med en af arrangørerne som gjorde mig opmærksom på at der ville være et sted mellem 25 og 30 Hovawarter og ejere. Så mange har jeg aldrig skullet undervise på samme tid før, så jeg begyndte at få lidt sommerfugle i maven. Det krævede lidt anderledes planlægning for 2 baner til 25 hunde ville give alt for meget spildtid, så da jeg kom ud på campingpladsen (og konstaterede at der var plads nok), endte jeg med at sætte 4 baner op plus en tunnel og en vaskebalje til at træne "Elefant".

Ud over at der var mange mennesker at råbe op, så skulle alt hvad jeg sagde også oversættes til tysk, da der var en del tyske deltagere på træffet. Jeg blev heldigvis ikke bedt om selv at oversætte, for så var det gået helt galt........ Hver gang jeg havde sagt to sætninger, så skulle en sydslesviger oversætte det til tysk inden jeg kunne snakke videre. Det var en udfordring, men vældig sjovt at prøve og tilsyneladende også vældig sjovt for tilskuerne :-)

Det blev lidt kaotisk med 5 grupper af hunde, der var igang forskellige steder, men alle gik på med lyst og interesse og efter et par timer havde de været igennem øvelserne. Jeg var meget imponeret over hvor dygtige hundene var og hvor seriøst ejerne gik til opgaven. Indtil nu har jeg mest undervist spidshunde, og der er det i høj grad underviseren der skal sørge for at der sker noget. Hundeejerne ender lynhurtigt med at stå og hyggesnakke, hvis man ikke holder dem igang hele tiden. Sådan var det slet ikke med de her hundeførere. De vidste, at der skulle være en konkurrence om eftermiddagen, og de ville allesammen gerne vinde konkurrencen, så det var vigtigt for dem, at de forstod øvelserne og kunne udføre dem helt uden fejl. En anden forskel fra de tidligere hunde jeg har undervist var, at de her hunde var vant til at blive trænet. En Hovawart er en brugshund og alle deltagerne var vant til at træne og bruge deres hund. Så der var ingen hunde der ikke kunne og ville dække, eller kunne gå pænt på plads og sætte sig lige. Selv hvalpen på 13 uger vidste hvordan man træner lydighed. Det var simpelthen en hundetræners drøm at få lov til at undervise så veltrænede hunde og førere.

Eftermiddagens konkurrence skulle så bevise, hvor godt jeg havde undervist og jeg var dybt imponeret over, hvor dygtige hundeførerne var blevet efter kun 2 timers undervisning. Jeg satte en konkurrencebane op med 13 øvelser og dømte (næsten) lige så hårdt, som der bliver dømt til normale konkurrencer. Langt de fleste hunde endte med et resultat på over 90 point og en enkelt gik endda derfra med 100 point. En anden ville også have fået 100 point, hvis hundeføreren ikke havde taget fejl af højre og venstre.

Det var en supergod dag og jeg er dybt taknemmelig for, at jeg fik lov til at opleve det.

Ingen kommentarer: