mandag den 7. september 2009

Agility hjemmetræning

Nu er Anti blevet alene hund igen, og den her gang prøver vi at holde aktivitetsniveauet oppe, så hun ikke bliver deprimeret igen. Jeg ved faktisk ikke om hunde kan blive deprimerede, men efter Chavez flyttede var hun meget stille i en periode og vi var ret bekymrede for, om hun var syg. Da Biloxi kom på ferie, livede Anti gevaldigt op igen, så jeg er temmelig sikker på, at hun bare savnede selskab.

Her i weekenden opdagede vi, at Netto havde tilbud på hundetrænings rekvisitter. De har dels en slalom og dels et spring. Begge dele er lavet af tykke plastik rør i festlige farver. Jeg har ikke set deres slalom pakket ud, men jeg har en fornemmelse af, at den ikke overholder konkurrencemålene, så den er ikke interessant. Lige præcis i slalom skal hundene have bevægelsen ind i kroppen for at kunne gøre det hurtigt nok, så det nytter ikke noget, at afstanden mellem pindene ikke er 60 cm, som de er til konkurrencer. Hvis hundene skal bevæge sig forskelligt alt efter hvor de træner, så vil de blive meget langsommere til at løbe igennem slalom og det vil vi ikke risikere. Anti er i forvejen ikke blandt de hurtigste slalomhunde.

Bommene til springene er også alt for smalle til at overholde konkurrencemål, men umiddelbart gør det bare træningen sværere for hund og hundefører, så det har vi valgt at se stort på. Holderne er lavet, så man nemt kan bruge alle andre bomme end den korte der følger med, og så vil vi kunne lave springene 1 meter brede som de skal være. Vi valgte derfor at købe 6 spring, så Arne og Anti har noget at træne med derhjemme på marken. Nu indeholder vores private agilitybane 9 spring, flyv, slalom, en pose og en tunnel. Jeg ville også enormt gerne have kontaktforhindringer og hjul, men det er nærmest håbløst at få nogen til at lave det, så det har jeg opgivet. Jeg er ikke typen, der rykker folk for noget, de har lovet at lave for mig, og når man ikke gør det, så kan man komme til at vente i mange år på at få sine forhindringer. Jeg forstår ikke, at der ikke er en pensionist et eller andet sted der synes, det kunne være sjovt at tjene lidt ekstra på at lave agilityforhindringer. Der må absolut være et marked derude, når det er så svært at få noget lavet.

1 kommentar:

Susanne Langhoff sagde ...

I kan bare komme op og hente min balancebom, jeg får den alligevel ikke brugt