lørdag den 15. november 2008

Hvalpeplaner

Vi har nu haft nogle dage til at fordøje, at Anti har buhundekatarakt. Det passer ikke ind i mine planer om at lave fysisk sunde Norske Buhunde, men heldigvis har det ingen betydning for Anti´s liv. Hun kan stadigvæk både hyrde, løbe agility, fange mus og alle de andre ting hun får tiden til at gå med. Hendes syn bliver ikke dårligere end det er nu (ifølge dyrlægen) og vi har mødt massevis af buhunde med buhundekatarakt, som virker fuldstændigt friske og raske.

Min første indskydelse var, at Anti´s karriere som avlshund skulle slutte nu.
Men så læste jeg forskellige ting på internettet:
  • I Sverige har man besluttet at det er i orden at bruge hunde med C-hofter i avlen, fordi det er svært at finde nok helt sunde avlshunde.
  • Her i Danmark er en hanhund med C-hofter blevet brugt i avl tidligere og der er et kuld mere på vej.
  • Der er planer om at en tæve (muligvis to) med C-hofter er på vej ind i avlen.

Jeg synes det er trist, at der bliver produceret buhunde som får ondt og muligvis må aflives i en tidlig alder. Jeg ville ønske, at dem der køber hvalpe ville være mere forsigtige, for deres egen skyld.

Hvis det fremover skal være muligt at finde sunde buhunde at avle på, så er det nødvendigt at der bliver lavet hvalpe efter sunde forældre. Statistisk set vil halvdelen af Anti´s hvalpe være helt fri for øjensygdomme (den anden halvdel vil have buhundekatarakt) og HD-mæssigt er hun og hendes linier i orden. Altså kan Anti være med til at skabe de sunde buhunde som jeg gerne vil have, og derfor har jeg besluttet, at hun skal have et kuld hvalpe næste gang hun kommer i løbetid. Det bliver sandsynligvis i slutningen af sommeren 2009.

Så hvis nogen skulle have interesse i at få en sort buhund med massevis af energi, så er de velkomne til at henvende sig. Vi laver kun kuldet, hvis vi på forhånd har nogen skrevet op til hvalpe.

Ingen kommentarer: