mandag den 30. marts 2009

Chavez er hanhund igen

Chavez er nu ved at være helt tilbage i sin tidligere stressede tilstand. Indenfor den seneste uge har vi haft brug for Rodalon 4 gange og han er gået igang med at grave haven op igen.
Så nu skal der snart ske et eller andet. Det er ikke længe den kemiske kastration har virket, men det havde jeg nu også en fornemmelse af da vi fik det gjort. Chavez er jo rigtig meget hanhund :-)

Jeg kan også mærke forskellen i stalden og når jeg har ham med ude i DcH. De seneste måneder har han hørt efter, når jeg bedt ham om at blive ude af en boks, men nu skal jeg helt ind og hente ham, når jeg er færdig med at fodre. Jeg får ind imellem lyst til bare at lade ham blive i boksen sammen med fårene, men jeg vil heller ikke udsætte ham for at få tæsk af fårene uden at han har mulighed for at slippe væk.
Når vi træner kan han stadigvæk koncentrere sig, men sammen med andre hunde mister han nogen gange hørelse og syn fuldstændig. Søndag var det stakkels Jalmer (Golden Retriever) det gik ud over. Af en eller anden grund skulle han bare domineres. Normalt kan jeg kalde Chavez væk fra andre hunde, når jeg synes situationen bliver for spændt, og det havde jeg gjort tidligere på dagen, da han hilste på andre hunde, men lige pludselig forsvandt Chavez bare ind i sin lukkede skal. Man kan se det på hans øjne med det samme når det sker. Jalmer var ellers meget tydelig i sine signaler, men lige lidt hjalp det. Så jeg måtte bare sætte en snor på og efter et kort øjeblik kom Chavez til sig selv igen og slappede helt af.

Jeg ved jo udmærket godt hvad løsningen på problemet er, jeg skal "bare" lige tage mig sammen til at få lavet en aftale med dyrlægen. Af en eller anden grund er det enormt svært for mig at tage lige netop den beslutning. Jeg kan ikke helt selv finde ud af hvorfor. Chavez er jo brugt i avl, så hans gener er ført videre. Han har også været udstillet rigeligt til at gøre reklame for sin kennel. Så der er ikke nogen god grund til at beholde ham som intakt hanhund, når det nu giver så mange problemer. Alligevel har jeg en fornemmelse af, at vi går glip af et eller andet ved at få ham kastreret.

Ingen kommentarer: