tirsdag den 22. december 2009

Til Norge efter Tesla

Så har vi været en tur i Norge efter vores nye familiemedlem. Hun hedder Turbo Tesla og er en 9 uger gammel sort buhundehvalp.

Den her gang besluttede vi os til at flyve og køre med tog. Dels fordi køreturen hjem med Anti ikke var særlig sjov (Anti blev køresyg og var bange for bilen i lang tid bagefter) og fordi vi ikke selv var så glade for at skulle køre på Norge´s snefyldte veje.

Desværre kunne det ikke lade sig gøre at flyve direkte fra Billund til Oslo om lørdagen, og Arne havde ingen ferie at bruge af, så vi måtte en tur til Kastrup. Det var planen at vi skulle køre i bil til København, fordi der ikke kørte tog fra Vejle tidligt nok til, at vi kunne nå vores fly, men i sidste øjeblik fandt Arne ud af, at der var tog fra Fredericia kl. 5 om morgenen om lørdagen. Så vi stod op kl. 3, kørte til Fredericia i bil, kørte med tog til Kastrup, fløj til Oslo, kørte med tog til Moelv, kørte med taxi til Lillehammer (på grund af problemer med toget) og det sidste stykke vej til Vestra Gausdal foregik i bil da vi blev hentet af Tesla´s opdrættere på stationen. Vi kørte hjemmefra kl. 4 og var fremme hos opdrætterne ca. 12 timer senere.
Vi blev mødt af 4 pragtfulde hvalpe (de andre 3 var blevet hentet) og en dejlig kælen og legesyg buhundetæve, som tog sig enormt godt af sine hvalpe. Hvalpene havde fri adgang til stue, køkken og forgang. De havde fået lov til at være en del af familien og indgå i dagligdagen og var fuldstændig trygge ved alt hvad der skete omkring dem. De var tydeligt glade for mennesker, så når vi satte os på gulvet blev vi overfaldet af mindst 2 hvalpe. En meget positiv oplevelse. Der var stadigvæk 2 tæver, men opdrætteren havde i samråd med en anden norsk buhundeopdrætter valgt Tesla for os. Det er jeg glad for. Når vi var der så kort tid, så var det svært at vurdere hvilken af tæverne der ville passe bedst til os. Umiddelbart virkede den anden tæve, Sara, mere livlig og legesyg end Tesla, men det var ikke det billede opdrætteren havde af de to og hun har trods alt kigget mere på dem. Efter at have iagtaget Tesla´s aktivitetsniveau i 2 døgn nu, er jeg helt sikker på, at hun er aktiv nok til os :-)
Turen hjem søndag foregik så med bil til Lillehammer, hvor Tesla og Stratos (en af hendes brødre) holdt koncert hele vejen (ca. 30 minutter). De skiftedes til at synge solo (hvor Tesla imiterede en måge noget af tiden) og sang også lidt samtidig. Vi begyndte at blive en smule nervøse for flyveturen.......
Stratos skulle flyve til Bergen, så hvalpene havde hinanden i toget til Oslo og i den tid vi ventede i lufthaven. Det gav dem lidt tryghed og en masse opmærksomhed fra forbipasserede. De blev nusset af rigtig mange mennesker i forskellige aldre og vi fik en mulighed for at iagtage dem. De havde det rigtig fint med at snakke med fremmede og elskede de børn der kom forbi. Det må vi håbe, at vi kan holde ved lige hos Tesla.
Vi havde medbragt køkkenrulle og lorteposer, men fik kun brug for dem en enkelt gang i toget mod Oslo. Derfra besluttede Tesla sig for at vise at hun godt kunne holde sig. Så trods adskillige forsøg på at få hende til at tisse, skete det først 8 timer senere, da vi stod af toget i Fredericia og hun fik øje på sneen. I flyet klagede hun lidt over at skulle sidde i en taske, men stewardesserne var søde så vi fik lov til at tage hende op mens vi var i luften. I toget fra Kastrup til Fredericia sov hun under bordet eller sædet hele vejen. Til stor irritation for de børn der sad omkring os. De ville gerne have leget med hende, men fik ikke lov til at vække hende, når hun nu var så træt. Jeg tror, det var alle de nye indtryk, der skulle have lov til at fæstne sig, for hun har ikke sovet så meget siden (bortset fra om natten).
Det var i det hele taget en meget positiv tur hjem, så det kan klart anbefales at flyve og køre i tog når man henter hvalp i Norge. Det vil vi i hvert fald gøre igen, hvis vi skulle finde på at hente en mere deroppe fra om (forhåbentlig) mange år.