søndag den 13. december 2009

Årets sidste konkurrence

Igen i år afholdt Ribe Hundevenner en rally konkurrence i december måned. Det er tredie år i træk de gør det. Første år var vi dernede med både Anti og Chavez. Det var den første konkurrence Chavez var med til og han bestod heldigvis. Desværre blev der skudt mens Anti sad i bilen og ventede, så jeg blev nødt til at trække hende fra konkurrencen. Hun er desværre meget lang tid om at afreagere på skud, og jeg skulle have snoren af hende, hvilket bare resulterede i, at hun løb ud for at gemme sig i bilen.
På grund af den oplevelse lod jeg være med at deltage sidste år og havde egentlig heller ikke planlagt at tage derned i år. Men så var det jo at Trine dømte ved vores klubmesterskab og hun skulle også dømme i Ribe, og pludselig var der 5 af "mine" hundeførere, der gerne ville derned. Ok indrømmet, jeg gjorde, hvad jeg kunne for at overtale dem, da jeg så, hvor dygtige de var til prøven :-)
Jeg gør hvad jeg kan for at tage med første gang "mine" rally hunde skal til prøve, så jeg aflyste rally-træningen og besluttede mig til at melde Anti til prøven. Hvis jeg alligevel skulle sidde en hel dag og fryse i en ridehal, så kunne jeg lige så godt gøre endnu et forsøg på at opnå de forjættede 95 point. :-) Arne valgte at blive hjemme i varmen, men med 8 DcH Vejle medlemmer i Ribe, så skulle jeg nok også kunne finde nogen at snakke med. Det er lang tid siden vi har været så mange afsted til en Rally konkurrence, så jeg nød det virkelig.
Resultatmæssigt blev det også en god dag. Alle 8 DcH Vejle hunde bestod deres klasser. Jeg havde desværre ikke noget at skrive med, og jeg kan ikke huske, hvor mange point de forskellige hunde fik, men der var da i hvert fald en placering som nummer to med 98 point i begynderklassen til en Vejle-hund.
Jeg tog Anti med ind i hallen inden de første hunde gik på banen, da jeg ved, at hun altid melder sin ankomst højlydt, når hun kommer til et sted med mange hunde. Hun fik hilst på sin gode ven Poma (Rhodesian Ridgeback) og så også en masse andre hunde hun kendte i forvejen, så hun var helt tryg ved stedet og faldt hurtigt til ro. På et tidspunkt gik jeg ud for at lufte hende, og så var der lige et fjols der skulle affyre to hurtige raketter. Uha, hvor jeg bandede, da Anti straks vendte rundt og trak mig tilbage til hallen, uden at overveje om hun trængte til at tisse. Jeg var sikker på, at løbet var kørt og at jeg ville blive nødt til at trække hende igen. Men sådan gik det heldigvis ikke. Anti sundede sig lidt inde i hallen og fik godbidder hos dem hun søgte tilflugt hos, og efter bare 10 minutter var hun klar til at lave noget. Efter den oplevelse blev jeg enig med mig selv om, at hun godt måtte tisse i sandet inde i hallen. Hellere det end at hun blev bange igen. Opvarmningen gik supergodt. Anti var helt på og jeg var helt afslappet og slet ikke nervøs. Men lige så snart jeg gik ind på banen og tog snoren af, så tabte Anti fuldstændig pusten. Hun hang fra starten, snusede til en kegle i den første øvelse og uanset hvad jeg gjorde, så kunne jeg ikke få hende til at følge ordentligt med. Vi blev heldigvis ikke nødt til at lave nogen øvelser om, men der skulle lidt ekstra kommandoer til. Jeg var faktisk ret skuffet, da vi kom ud, men efter ærespladsen (sit ved siden af) var det overstået og så skulle vi bare have vores resultatbog og hjem i varmen. Så kom chokket. Jeg havde forventet at få et sted mellem 80 og 85 point, men Trine blev ved med at kalde andre hunde frem indtil hun nåede frem til dagens nummer 2. Så blev vi kaldt frem og fik resultatet. 96 point og dermed vores første pind til Rally championatet. Jubiiiiiiiiiii.

Ingen kommentarer: