søndag den 15. juni 2008

Legesyg Anti

Den seneste uge har vi virkelig kunnet mærke på Anti, at hun trænger til at komme til at lave noget igen. Flere gange om dagen kommer hun løbende med en bold der kan pive og forventer, at vi vil sætte os ned på gulvet og få bolden til at "være" en mus. De fleste gange får hun sin vilje selvom jeg udmærket ved, at der findes hundetræningsmetoder hvor det kræves, at hunden ikke må få lov til at bestemme noget som helst.

For nogle måneder siden læste jeg en artikel i Hund og Træning, som omhandlede belønninger og hvordan man kunne inddele sine måder at belønne på i forskellige grupper, alt efter hvor glad hunden var for dem. Det fik mig til at tænke mig grundigt om, og jeg måtte konstatere, at Anti faktisk ikke havde nogen belønninger i den allerbedste kategori og kun meget få i de andre kategorier.

Jeg snakkede tilfældigt med en DcH Hundekonsulent om min konstatering og hun lånte mig et mink-skind, som jeg kunne starte helt forfra med at gøre til en supergod belønning for Anti. Det har jeg arbejdet med siden og nu er "minken" i hvert fald den bedste belønning Anti kan få herhjemme. Den er stadigvæk ikke så god, at den kan få hende til at glemme "farlige omgivelser". Det arbejder jeg videre på. Det er mit håb, at pive-bolden kan blive en lige så god belønning, så vi leger meget gerne med den og på et eller andet tidspunkt begynder jeg at gemme den, så jeg kan bestemme hvornår der skal leges. Så kan den forhåbentlig også få status som belønning.

Ingen kommentarer: