mandag den 16. juni 2008

Hvor er hanhundene?

Pyha, det var tæt ved, at jeg var blevet presset til at ændre på 2 meget principielle beslutninger, som jeg tog for nogle måneder siden.
Nemlig, at Chavez ikke skal lave flere hvalpe i Danmark, og at han slet ikke skal lave hvalpe igen inden nogle af de første er blevet undersøgt for HD og Katarakt.

Jeg tog beslutningen, da Chavez havde lavet sit 3. kuld hvalpe og var kommet op på 12 hvalpe fordelt på 6 i Danmark og 6 i Sverige. Med 6 hvalpe i Danmark var han kun 3 hvalpe fra matadoravlsgrænsen, som i øjeblikket ligger på 9 hvalpe per avlshund. I Sverige kræver Buhundringen, at afkom skal "granskes" efter det tredje kuld. Jeg synes begge dele lyder meget fornuftigt for en lille race som buhunden, så det ville jeg godt efterleve.

I aftes blev jeg så ringet op af en fortvivlet tæve-ejer, som havde en højløbsk tæve, der ikke ville parres af den valgte hanhund. Både tæve-ejer, hanhunde-ejer og tævens opdrætter mente, at det var nødvendigt at finde en erfaren hanhund, hvis tæven skulle parres i den her løbetid. Et hurtigt kig i Hundeweb gav kun 6 mulige hanhunde, da opdrætteren selvfølgelig ikke ville bruge en hanhund, som ikke var øjenlyst og HD-fotograferet. Af de 6 havde opdrætteren allerede haft kontakt til ejerne af den ene, uden held. Hos tre andre var øjenlysningsattesten mange år gammel og øjenlysningen var foretaget, da hanhunden var ung.
Så var der Chavez og en af hans helbrødre tilbage........

Det mindede mig endnu engang om, at der er alt for få avlshunde i Danmark. Jeg har selv stået i den situation at skulle køre helt til Stockholm for at finde en egnet hanhund til Anti. Det var ikke fordi der ikke er gode nok hanhunde i Danmark. Faktisk har Peik både en kuldbror og flere halvbrødre her i Danmark og dem ville jeg også gerne have brugt. Problemet er bare, at ejerne af hanhundene ikke tænker over, at deres buhund kan være vigtig i avlssammenhæng og derfor hverken får dem avlsgodkendt eller får undersøgt om de har arvelige sygdomme.
Det er sørgeligt, for det betyder at danske opdrættere ender med at måtte bruge hanhunde, som overskrider matadoravlsgrænsen eller må køre til udlandet for at finde en hanhund. På trods af at vi kan sidde og kigge i Hundeweb og konstatere, at der både er importerede og dansk-opdrættede hanhunde af rigtig fine linier, som vi meget gerne vil bruge.
Mange hanhundeejere kunne tjene en god portion penge på at få deres hunde undersøgt og udstillet. Normal prisen for en parring er 1000 kr for selve parringen og 1000 kr per levende hvalp........

Til jer, der læser det her og har en hanhund, som ikke er udstillet og undersøgt for HD og Katarakt. Vil I ikke godt gøre det for racen skyld?
Vi er mange, som gerne vil hjælpe jer, hvis der er noget I er i tvivl om. Bare kontakt mig, så skal jeg gerne besvare spørgsmål og klare nogen af de praktiske opgaver for jer.

1 kommentar:

Susanne Langhoff sagde ...

Kan kun give dig fuldstændig ret, det er et kæmpeproblem for vores race