mandag den 21. juni 2010

Agility med ny fører

For godt et år siden begyndte Arne at løbe agility med Anti. På det tidspunkt havde han været hjælper til adskillige agilitykonkurrencer og var blevet vældig god til at fortælle, hvad alle hundeførerne gjorde forkert, når de havde problemer på en bane.
Jeg var kørt fuldstændig træt i at løbe agility og havde længe forsøgt at finde en, som Anti ville løbe med i stedet for mig. Det ville bare ikke lykkes. Dem, som Anti kunne lide, havde selv hunde at løbe med og dem, der manglede en hund, kunne Anti ikke lide. Så det var helt perfekt at Arne fik lyst til at gøre forsøget.

Det gik rigtig godt. Anti ville gerne løbe med ham og de kom på et rigtig hyggeligt hold, hvor de både lærte noget og hyggede sig med de andre hunde og hundeførere. Jeg var ikke selv med til træningen, men havde nogen gange hold på en bane i nærheden og fik da også besøg af Anti nogle gange midt i træningen :-) Ifølge Arne var det, når de skulle stå stille og lytte, og hun begyndte at kede sig.

I 2010 kom de så på et andet hold og begyndte at få nogle alvorlige udfordringer. Der var en del konkurrencehunde på holdet, så banerne blev længere og mere krævende og efter hver træning måtte jeg høre på, hvor gode Anti og Arne havde været.

I den forgangne weekend fik jeg så syn for sagen. Arne havde meldt dem til konkurrence i Herning lørdag og Ikast søndag. Nu skulle det være.
Lørdag var jeg forhindret i at komme med, da jeg havde lovet mig væk som rallytræner til et gravhundetræf, men resultatet blev 3 x disk og en 8. plads ud af 18 hunde i spring åben.

Søndag stod Tesla og jeg tidligt op sammen med de andre og tog med som tilskuere. Jeg er ikke helt sikker på resultaterne, men det blev vist kun til en enkelt disk i et af spring løbene og så nogle slalomfejl i det andet springløb og i AG1. Men hele weekenden blev reddet af et enkelt løb i AG åben. Der var en meget svær slalomindgang, som rigtig mange hunde havde problemer med, og Anti har det generelt svært med slalom, så vi havde ikke de store forventninger til hende i lige netop det løb. Men hun overraskede meget positivt og de kom igennem banen uden fejl. Desværre fik Anti øje på mig undervejs og var på vej ud til mig, hvilket kostede nogle sekunder, så de fik en tidsfejl på lige knap 5 sekunder, men de blev alligevel nummer 6 i klassen og blev råbt op under præmieoverrækkelsen og fik en bøtte godbidder med hjem. Det tegner rigtig godt for deres fremtid. Specielt hvis Anti får lært at lave slalom ordentligt. Så skal de nok komme til at give sheltierne og kooikerne konkurrence :-)

Ingen kommentarer: