mandag den 1. februar 2010

Klar til læmmesæsonen

Søndag tog vi os endelig sammen til at få ryddet op og gjort rent i stalden, så nu er vi klar til at lammene kan komme. Jeg var så ond at få fårene klippet for 14 dage siden, så vi kunne se hvem af dem, der ventede lam. De har heldigvis ikke set ud som om de har frosset, tværtimod så de ud som om de svedte, efter de kom ind i stalden, på trods af de mange minusgrader udenfor.
Jeg havde håbet på, at der var 6 drægtige får, men det ser desværre ud til, at en af de unge går tom, så der kun kommer lam fra 5 af dem. Nu går jeg og overvejer om hun skal laves til spegepølser eller om vi skal give hende en chance til. Det bliver nok det sidste :-)
Det bliver spændende at se, om vi kan komme op på lige så mange lam som sidste år, hvor vi slog vores egen rekord ved at få 7 lam på 4 får. Jeg synes ikke fårene ser specielt store ud endnu, men der er også 14 dage endnu inden det første lam skal komme, hvis min planlægning skal holde.

Anti syntes, det var skønt at bruge en søndag eftermiddag sammen med os i stalden. Tesla kan stadigvæk ikke lide at komme ind i stalden, så hun gik rundt ude i haven og tog glad imod os hver gang vi kom ud af stalden. Efter et par timer vovede hun sig endelig ind på staldgangen, hvor hun selvfølgelig fik nogle godbidder og en masse ros. Vi har ikke helt fundet ud af, hvad det er hun er bange for i stalden, men vi tror, det er et spørgsmål om, at hun kan høre fårene uden at kunne se dem, og så løser det sig nok, når fårene kommer ud på marken til foråret.

Ingen kommentarer: