torsdag den 18. februar 2010

Aftale med hanhundeejer


Så er beslutningen taget. Når Anti kommer i løbetid kører vi en tur til Sverige og besøger Gnipagrottans Halfdan Røde. Så håber vi, at han har lyst til at lave nogle hvalpe. Jeg mødte Halfdan på udstillingen i Herning i november måned og han har et super dejligt temperament. Han har også den rigtige størrelse og er selvfølgelig undersøgt for HD og øjensygdomme. Han har A-hofter og er øjenlyst fri. Derudover har han en lang række udstillingstitler, så han ser heller ikke "forkert" ud.

Eneste minus ved Halfdan er faktisk, at han kun er 2½ år gammel. Det betyder, at han kan have øjensygdomme, som endnu ikke kan ses ved en øjenlysning. Heldigvis er hans far lige blevet øjenlyst i forbindelse med Buhundeprojektet i Norge og han er fri for øjensygdomme i en alder af 10 år. På Halfdan´s mors side er massevis af hunde øjenlyst og der er ikke fundet katarakt hos nogen af dem. Så jeg tror ikke, der er nogen fare ved at bruge Halfdan i avl.

Der er selvfølgelig også den ulempe, at vi skal til Sverige for at få Anti parret og hvis hun skal parres 2 gange med en dag imellem, så bliver det enten to køreture frem og tilbage eller to overnatninger i Sverige. Men uanset hvor meget jeg piver over det, så hjælper det tilsyneladende ingenting. Der er stadigvæk ingen hanhunde ejere i Danmark, der vil bruge et par dage på at få deres hunde gjort klar til avl. Når jeg kigger i DKK´s database, så findes der massevis af hanhunde, som ville passe perfekt til Anti. Men der må jo være noget galt med dem siden ejerne ikke ønsker, at deres gener skal gå videre i avlsn.
Mit lille hoved kan ikke forstå, at buhundeejere ikke gerne vil hjælpe racen til at bestå. Jeg bliver så ked af det hver gang jeg ser annoncer for buhunde hvalpe uden stamtavle, vikingehunde (blanding mellem buhund og kelpie) og andre blandinger med buhund. Jeg er meget bange for at min favoritrace langsomt er ved at forsvinde.

Heldigvis ser det ud til, at der kommer flere hvalpe i 2010 end der gjorde i 2009. Det kunne næsten heller ikke blive værre. Indtil videre har jeg set, at der er født to tævehvalpe på Fyn og at der er 2 beige tæver, der er blevet parret, plus en tredie på vej. Det er absolut positivt. Måske kan danske opdrættere komme til at sende nogle hvalpe til Sverige i år. Sidste år kom rigtig mange hvalpe den modsatte vej.

1 kommentar:

Ulla sagde ...

Hej Susanne,

Se her er jeg enig med dig - hvorfor bliver danske buhunde dog ikke sundhedschecket????? Det er bare sååååå frustrerende, at der findes en masse buhunde i DK, der enten ikke har stamtavle eller ikke bliver checket. Og det er bare rigtig stressende at skulle rejse så langt for at parre.

Jeg overvejede også at bruge Halfdan Røde - tillykke med det valg - jeg tror på den kombination. Han ser ud som en dejlig hund.

Og så ... Tillykke med Tesla forresten - hun ser sød ud.

Mvh Ulla