søndag den 14. februar 2010

Bekymret for Tesla

I tirsdags var Tesla og jeg til hvalpetræning. Det var stadigvæk alt for koldt til, at vi kunne træne ret meget udenfor, så bortset fra 2 x 5 minutter ude, så trænede Tesla og jeg indenfor i klubhuset. På et tidspunkt bevægede vi os ud for at træne lidt sammen med nogle ældre hvalpe af større racer (Retrievere og en Tervueren), men deres ejere mente pludselig, at de skulle have lov til at lege, og tog snoren af dem uden advarsel. Så skyndte jeg mig ind igen med Tesla. Jeg vil gerne have, at hun får et godt forhold til store hunde og min erfaring med Anti er, at det får hun ikke af at blive tromlet af en stor tung hvalp. Så Tesla kommer kun fri sammen med voksne fornuftige hunde og hvalpe på hendes egen størrelse.
Bortset fra den episode, så gik træningen fint. Tesla er blevet rigtig god til at abstrahere fra de andre hunde og koncentrere sig om mig og det jeg beder hende om. Hun kan nu sitte og dække på kommando (uden håndtegn) og jeg er begyndt at træne, at jeg kan bevæge mig, mens hun bliver i positionen. Vi fik også trænet Nej øvelsen. Jeg har besluttet mig til, at Nej for Tesla skal betyde, at hun skal kigge på mig. Så vi træner det ved, at jeg tager en godbid i hånden og holder den ned foran hende, siger Nej og forhindrer hende i at tage godbidden indtil hun har kigget mig i øjnene og fået lov. Hun har ikke helt fattet det endnu, men det skal nok komme.
Efter træningen fik Tesla lov til at være lidt løs sammen med en 10 ugers Golden Retriever og en voksen Gravhund. Det var lige sagen. Hun fik leget en masse og var dejlig træt da vi kom hjem. Det er første gang hun har været træt efter træning, og jeg var glad, fordi jeg syntes, det havde været en god blanding af psykisk og fysisk aktivitet.
Glæden stoppede en time senere, da Tesla vågnede og skulle ud og have noget at drikke. Hun støttede ikke på højre bagben. Efter lidt bevægelse kom der gang i det, men resten af aftenen haltede hun. Jeg forsøgte at overbevise mig selv om, at det bare var overanstrengelse eller at hun måske havde slået det under legen. Men det tog lidt tid at falde i søvn.......
Onsdag morgen var hun frisk igen og der var ikke umiddelbart noget at se når hun gik. Pyha, så var det nok ingenting. Vi gik de sædvanlige ture, morgenturen frem og tilbage på vejen ned mod grusgraven og eftermiddagsturen på marken, hvor Tesla og Anti tog sig nogle løbeture efter hinanden. Onsdag aften var den gal igen. Hver gang Tesla havde ligget ned, humpede hun rundt på 3 ben, når hun kom op igen. Jeg besluttede mig for at bestille tid hos dyrlægen til rabiesvaccination og så lade dyrlægen kigge på bagbenet.
Torsdag droppede vi morgenturen og eftermiddagsturen blev frem og tilbage på vejen i en flexlinie. Ikke noget med at gå i sne eller tumle med Anti. Det sidste kunne vi dog ikke forhindre indenfor, men der bliver det knap så voldsomt. Tesla haltede næsten ikke. Hverken i løbet af dagen eller om aftenen. Jeg begyndte at overbevise mig selv om at det måtte være vokseværk. Det passer jo godt nok med, at hun er vokset voldsomt hurtigt.
Fredag var vi ved dyrlæge og han roste Tesla´s pels, foderstand og generelle sundhed. Hun var helt perfekt, indtil jeg bad ham om at undersøge hendes bagben mere grundigt. Han startede med venstre og konstaterede, at der ikke var noget at komme efter. Det gav sig overhovedet ikke når han skubbede eller trak i det. Desværre så det ikke lige så godt ud med højre bagben. Her kunne han tydeligt mærke, at benet gav sig i hofteledet, når han trak i det. Tesla reagerede overhovedet ikke på det, så det gjorde åbenbart ikke ondt på hende. Heldigvis.
Nu går jeg så og forestiller mig det værste (HD) og håber på, at det bare skyldes, at Tesla er vokset så hurtigt, at der er nogle dele af hende, der ikke har kunnet følge med. Uanset hvad, så er der ikke så meget vi kan gøre nu. Vi må bare vente til hun er udvokset og kan blive HD-fotograferet. Det bliver nogle lange 8 måneder......

Ingen kommentarer: