lørdag den 30. januar 2010

Udstilling i Fredericia

Så har Tesla oplevet sin første udstilling. Det er nemlig i den her weekend DKK afholder sin udstilling i Fredericia. Tesla er desværre ikke gammel nok til at deltage, for DKK´s tidligste klasse er hvalpeklassen fra 6 til 9 måneder, men jeg syntes, at Tesla skulle have lov til at opleve en udstilling og det var en perfekt måde at komme til at hilse på hunde i alle størrelser og en masse hundeglade mennesker.

Jeg var enormt spændt på, hvordan hun ville reagere og blev kun positivt overrasket over hende. Det tog meget lang tid at komme frem til indgangsdøren fordi hun skulle kigge på hvert enkelt menneske vi mødte på vejen fra parkeringspladsen. Det kunne jo være de havde godbidder til hende :-)
Da vi kom indenfor kiggede hun nysgerrigt på alle hundene og vi lod hende bare tage al den tid hun havde brug for inden vi gik videre. På intet tidspunkt virkede hun bange eller som om hun havde lyst til at komme ud igen. Hun sugede bare til sig af alle indtrykkene. Vi mødte selvfølgelig en masse kendte mennesker, både spidshundeejere og DcH Vejle medlemmer og efter en halv times tid nåede vi frem til buhundene. Desværre var der kun 3 buhunde tilmeldt. En championtæve og en åben klasse han og en åben klasse tæve. Dommeren var fra Finland og havde åbenbart ikke specielt travlt. I hvert fald var ringen voldsomt forsinket, så der blev god tid til at snakke, spise frokost og gå nogle ture rundt i hallerne og ud på den sneklædte lufteplads. Tesla var selvfølgelig rigtig dygtig og tissede kun udenfor. Det kunne mange voksne udstillingshunde lære noget af. Eller også kunne deres ejere......... Jeg lærer aldrig at forstå hvorfor nogle hundeejere mener det er i orden, at deres hunde tisser indenfor til udstillinger.

Mens vi ventede på, at det skulle blive buhundenes tur til at komme i ringen, blev naboringen færdig, så jeg fik mulighed for at ringtræne Tesla lidt. Det gik fint. Hun hoppede ikke nær så meget som når jeg prøver at løbe med hende udenfor og hun holdt også fin kontakt med mig selvom der skete noget rundt om ringen. Nu må jeg så se at finde noget ringtræning eller nogle søde mennesker der vil prøve at tjekke Tesla´s tænder og mærke på hende, så hun vænner sig til at blive undersøgt. Jeg har meldt hende til Spidshundeklubbens udstilling i Strøby i marts måned, og jeg ved ikke, hvor meget hundeforståelse dommeren har, så jeg må hellere forberede Tesla godt på det. Det vil være så ærgerligt at få hendes udstillingskarriere ødelagt på grund af en hårdhændet dommer i babyklassen.

Pyha, nu lyder jeg igen, som om jeg går vildt op i udstillinger og det er det eneste, der tæller. Det er altså ikke tilfældet. Hvis Tesla bare bliver ved med at gå til verden med den glæde og nysgerrighed hun har nu, så må hun for min skyld få Good på alle udstillinger, jeg nogensinde slæber hende med på. Jeg ser selvfølgelig gerne, at hun bliver avlsgodkendt, men ud over det, så er planerne for hende, at hun skal være lydigheds- og agility-hund (hvis hun ikke bliver for stor). Der betyder udseendet ikke spor.

Nå men tilbage til dagens udstilling. Bedst i racen blev Runa og de to hunde i åbne klasser fik Very Good. Der blev (som sædvanlig, fristes jeg til at sige) ikke uddelt certifikater.

Ingen kommentarer: