lørdag den 20. september 2008

Chavez´s hvalpe

De første af Chavez´s hvalpe er nu blevet et år gamle og kan begynde at blive undersøgt for HD og øjensygdomme. Deres opdrætter har gjort meget for at forklare ejerne at det er vigtigt at få gjort og det er lykkedes hende at få alle hvalpekøberne til at gå med til at hundene skal undersøges. Det er jeg meget meget glad for. Jeg vil nemlig godt vide hvad Chavez nedarver, i tilfælde af at der er flere, der ønsker at bruge ham i avl.
Indtil videre har jeg sagt nej til at han måtte lave flere hvalpe, men hvis det viser sig at hans hvalpe er sunde og raske, så laver jeg måske om på den beslutning:-)

Den første undersøgelse var en øjenlysning af en af tæverne fra Jossa´s kuld. Hun viste sig heldigvis at have perfekte øjne. Der var ikke engang tegn på buhundekatarakt. Statistisk set skal halvdelen af Chavez´s hvalpe have buhundekatarakt, hvis forskerne skal have ret. Det bliver interessant at se om det er tilfældet.

Om en uge skal 3 af hvalpene udstilles på SPK udstillingen i Bredsten. Den ene af dem, Gaia, er allerede avlsgodkendt og har klaret sig fint på udstillinger indtil videre. Derudover kommer Pepsi og Kuzco. Forhåbentlig kommer de også til at klare sig godt.

Mona i Finland har også klaret sig rigtig fint på udstillinger og nu er Gnipagrottans Jesse James begyndt at røre på sig i Canada. Han har lige præsteret at blive bedste hvalp i gruppen på en udstilling. Selvom jeg ikke er så fokuseret på udseende i forbindelse med avl (jeg er mere interesseret i sundhed), så synes jeg nu alligevel det er fint at Chavez´s hvalpe klarer sig godt.

Ingen kommentarer: