lørdag den 17. januar 2009

Indendørs lydighedstræning

Jeg forsøger at finde nogle øvelser, som jeg kan træne indenfor om aftenen.
Jeg har stadigvæk ikke mulighed for at være hjemme fra arbejde så tidligt, at jeg kan nå at køre nogen steder hen for at træne. Det er et problem, når hundene ikke mener at de skal koncentrere sig om andet end mus og muldvarper udenfor herhjemme. Jeg forsøger nogen gange at træne dem på marken, men det går altid i fisk.

Noget af det jeg træner indenfor er selvfølgelig Rally øvelser, hvor Anti specielt træner vendinger på stedet og bakkeøvelser, og Chavez træner at sætte sig på plads.
I al den tid Chavez har boet hos os, har jeg trænet 2 ting ekstra meget. Det ene er at sætte sig lige på plads og det andet er at apportere. Ingen af delene er lykkedes helt endnu.
Specielt det med at sidde lige på plads er åbenbart meget svært for ham. Om det skyldes, at han er meget dum eller om det bare er fordi han aldrig har "lært at lære", det ved jeg ikke. Men uanset hvad jeg forsøger, så virker det bare ikke på Chavez. Jeg kan bruge forskellige tricks til at få ham til det 25 gange i træk, men lige så snart jeg dropper hjælpen, så sætter han sig skævt foran mig igen. Han er aldrig blevet belønnet for at sætte sig der, men han holder stædigt fast i det alligevel. Heldigvis må man gerne hjælpe til Rally-konkurrencer, så det er kun, hvis jeg bliver dumdristig og melder ham til en LP1 eller en B konkurrence, at det vil komme til at koste point. Men hvem ved, hvis han består den sidste Rally begynder prøve, så skal jeg jo finde på noget at deltage i fremover.

Apport-øvelsen har været meget interessant at træne med Chavez. Da vi overtog ham, ville han ikke dele noget som helst med nogen. Hverken mennesker eller hunde. Hvis han fik fat i noget, så holdt han rigtig godt fast i det. Jeg startede så med at træne bytte øvelser med ham. Hvis han afleverede sin elskede Kong til mig, så fik han en halv kyllingepølse og Kong´en tilbage. I starten kunne det tage op til 15 minutter, hvor han kæmpede med sig selv. Han ville gerne have pølsen, men ville ikke dele. Så jeg måtte bare sidde tålmodigt på gulvet og vente. Efter nogle måneder var vi nede på ½-1 minut fra jeg kastede Kong´en til jeg fik den tilbage igen. Så gik vi over til andre genstande og var igen oppe på 5 minutter, hvor Chavez kæmpede en kamp med sig selv. Nu er vi så nået dertil, hvor han kan aflevere de fleste genstande forholdsvis hurtigt og derfor er jeg begyndt at stramme kravene. Nu træner vi, at han kan sætte sig ned, når han skal aflevere genstande.
Indtil videre er det lykkedes for ham ganske få gange. På en eller anden måde hænger hans krop sådan sammen, at når hans bagben bøjes for at sætte sig ned, så går hans mund op og genstanden falder ud :-) Jeg er spændt på, hvor mange måneder det vil tage, at få rettet op på den skavank ;-)

Derudover træner jeg stå, sit, dæk med begge hunde samtidig. Anti burde sådan set være sikker i de øvelser nu, men hun tager ikke skade af at få nogle lette godbidder ind imellem. Jeg tager tid på hvor længe jeg kan være væk fra hundene uden at de skifter position og vi er oppe på 30 sekunder i alle tre øvelser, så fra nu af skulle det gerne begynde at gå hurtigt fremad. Målet er 2 minutter i sit og stå, og 4 minutter (hvor hundene ikke kan se mig) i dæk. Forhåbentlig kan jeg på et tidspunkt finde et hold i DcH, hvor hundene kan få lov til at prøve det sammen med fremmede hunde.

Som noget helt nyt er jeg begyndt at lære Chavez at gø på kommando. Det er han ikke særlig glad for. I det hele taget er det sjældent at Chavez vælger at gø. Det er næsten kun, når naboen kommer hjem i sin lastbil og når postbudet kommer, at vi hører ham gø. Jeg har dog fundet en måde at fremprovokere et vov. Han er nemlig dum nok til at tro, at der kommer gæster, når nogen banker på en dør eller et bord. Så jeg siger Halse og banker på en dør. Hvorefter Chavez løber ud mod bryggerset og siger vov. Om det nogensinde lykkes for mig at få ham til at gø uden at løbe ud i bryggerset, det vil vise sig :-)

Ingen kommentarer: