lørdag den 17. januar 2009

Fåreklipning

Vi har jo 7 får gående i stalden, og i år var det min plan, at jeg selv skulle have klippet dem.
Jeg lånte klippebord og fåreklipper af min veninde Linda. Hun har de sidste 3 år undervist mig i at klippe får, og har selv klippet rigtig mange får både for sig selv og andre. Så det var altså ikke helt uforsvarligt, hvis nogen skulle få grimme billeder af får med sår og skrammer over det hele.

Jeg fik startet rigtig godt. De første 2 får (de ældste) blev klippet hurtigt. Jeg var nødt til at efterlade et par totter, fordi der var nogle steder, hvor jeg ikke var helt sikker på, at jeg kunne undgå at klippe i dem. Men de kom faktisk til at se ganske fornuftige ud.
Så gik der en hel del dage inden jeg fik tid til at klippe den næste, og endnu nogle dage inden jeg kom i gang med nummer 4. På det tidspunkt fik Linda vist ondt af mine får, så fredag aften valgte hun at komme og hjælpe mig med at klippe de sidste. Nu er alle vores får klippet og klar til, at lammene kommer.

Da ulden kom af kunne vi konstatere, at 4 af fårene er drægtige, så nu håber jeg, at vi slipper for alle de læmme-problemer vi havde sidste år og får en masse fine og friske lam. Lammene skulle gerne blive født fra midten af februar og 3 uger frem, så i den periode er det ikke sikkert, det bliver til så meget nattesøvn. Til gengæld er det en dejlig oplevelse, når alt går godt og både får og lam har det fint. Det glæder jeg mig meget til.

Ingen kommentarer: