søndag den 14. december 2008

En god buhundeweekend

Hvert år i december måned holder vi en jule-konkurrence for de buhunde-ejere, der har lyst til at være med. Der bliver konkurreret i en blanding af Rally, Lydighed (både DcH og DKK), Agility og for sjov øvelser.
Jeg prøver at undgå at øvelserne er ens fra år til år, og i år havde jeg fundet 5 øvelser, som jeg syntes kunne være sjove. Mange af dem indeholdt elementer, som jeg har trænet med Anti og Chavez, så de fik lov til at lave alle øvelser på lige fod med de andre, men var ikke en del af konkurrencen. Øvelserne var Bowling (hvor mange ½ liters flasker kan en buhund vælte på et minut), Fremad over 5 spring, Rally bane med 5 øvelser, Fællessit og Feltsøg.
Anti valgte at hente alle ½ liters flaskerne i stedet for at vælte dem som jeg har lært hende at gøre. Chavez var for en gang skyld utrolig elegant og kunne gå rundt om og igennem flaskerne uden at vælte dem. Ham der ellers er så klodset....
Springbanen klarede de fint begge to, men jeg var nødt til at løbe med Chavez og stå i vejen for ham, så han ikke løb udenom springene. Fællessit klarede Anti til UG, mens Chavez lagde sig efter 40 sekunder. Det var faktisk ret godt gået af ham, for jeg har ikke trænet "langtidssit" ret meget med ham. Rally banen burde de begge kunne klare med bind for øjnene, men ingen af dem koncentrerede sig nok, så det blev til en masse småfejl og gentagelser af øvelser. Feltet indeholdt 6 genstande og hundene havde 1 minut til at finde og aflevere dem. Anti klarede 4, mens Chavez fik hentet 2. Jeg var vældig godt tilfreds med ham, for det der med at aflevere ting er noget vi har kæmpet meget med.

Søndag skulle hundene så prøve noget helt nyt. Jeg havde lavet en aftale med arrangøren af Lure-Coursing for Rhodesian Ridgeback. De skulle træne i nærheden af Århus og der kom ikke så mange hunde, så de havde ikke noget imod at vi kom og prøvede at lade vores buhunde løbe.
Lure-Coursing foregår på den måde, at man trækker en lang snor på nogle trisser som er fordelt mere eller mindre tilfældigt på en lang mark. For enden af snoren har man bundet nogle plastikstrimler, så hunden har noget at løbe efter. Når hunden er klar, starter man en maskine som ruller snoren op, og så bliver plastikstrimlerne trukket med høj fart i en zik-zak rute op og ned ad marken. Vi så først nogle Ridgebacks som havde prøvet det før og de var vældig gode til at regne ud hvor "haren" ville skifte retning, så de kunne komme foran. Bagefter så vi hvordan man starter træningen med nogle 7 mdr. gamle hvalpe. De må ikke lave hurtige temposkift og drejninger, så de løb bare ligeud.
Så var det vores tur, og jeg valgte at starte med Chavez. Han kiggede nærmest ikke på "haren" men tog sig en god løbetur på marken og fik sat markeringer på en masse græstotter. Det overraskede mig ikke så meget. Han bruger ikke sine kræfter på pjat:-)
Så var det Anti´s tur. Hun virkede heller ikke specielt interesseret lige da jeg slap hende, men da jeg løb lidt med, fik hun pludselig øje på "haren" og satte efter for fuld firspring. Hun løb hele turen og snød ikke nær så meget som de andre hunde, så jeg var rigtig godt tilfreds med hende.
Efter en pause prøvede vi at slippe både Anti og Chavez på samme tid, for at se om Chavez ville få lyst til at løbe, når Anti gjorde det. De startede begge to ud med fuld fart, men Chavez stoppede ret hurtigt og Anti blev forvirret på et tidspunkt, hvor "haren" skiftede retning, så hun løb heller ikke helt turen.
Selvom det var meget koldt at stå ude på en mark i blæsten, så var det bestemt det hele værd. Jeg tror ikke Lure-Coursing nogensinde bliver den perfekte sport for Norske Buhunde, men Anti hyggede sig og jeg vil helt sikkert lade hende prøve det igen på et tidspunkt.

Ingen kommentarer: