mandag den 16. februar 2009

Nyt liv i stalden

Jeg var regnet en masse på hvornår fårene ville læmme ud fra det tidspunkt, hvor vædderen lukkede sig selv ind til dem.
Alle beregninger pegede på midt i næste uge, så jeg havde advaret mine kolleger om, at jeg nok ville komme til at arbejde hjemmefra nogle dage og eventuelt ville afspadsere nogle timer, hvis der var mulighed for det.
Sådan syntes fårene bare ikke det skulle være. I hvert fald ikke dem allesammen.

Lørdag morgen stod jeg forholdsvis tidligt op, fordi Arne skulle være hjælper til en DcH Vejle agilitykonkurrence i Egtved. Jeg skulle jo selv på udstilling med Chavez, men der er kun godt en halv times kørsel til Fredericia og vi var ikke blandt de første racer, så jeg skulle først være der ved 11-tiden.
Da jeg kom i stalden fik jeg en overraskelse. Der lå to små lam i den store boks (hvor alle de drægtige får gik). Det ene lam (et gimmerlam) var frisk og på benene. Det andet var ikke helt så stort og virkede lidt sløjt, så jeg tørrede det godt med noget halm og gav det noget sukkervand. Det satte gang i ham (det var et vædderlam), så indenfor kort tid havde begge lam fået noget at drikke og var i fuldt vigør. Moderfåret (som ikke har haft lam før) var mest glad for det største af lammene og afviste det lille lam et stykke tid, men det lykkedes til sidst at få hende til at slikke ham og acceptere, at han også skulle have noget at drikke.

Lørdag aften læmmede det næste af vores får. Hun fik 2 vædderlam og de var begge to store og fine. Desværre havde fåret voldsomt meget mælk og dermed et meget ømt yver, så hun var ikke spor glad for at lade lammene rode rundt efter patterne. Når de forsøgte, flyttede hun sig eller sparkede efter dem. Det betød, at jeg måtte hjælpe lammene til at få lov til at die ca. hver tredie time, så det har været et hårdt 1½ døgn. Det har heldigvis hjulpet at lammene har taget det værste af trykket, så nu accepterer hun, at de dier og jeg kan tage på arbejde med god samvittighed.

Indtil videre ser statestikken for årets lam rigtig fin ud. To levende lam per får.
Nu er det kun de to gamle får, der mangler at få lam, og de skulle helst kunne klare det hele selv. De har haft lam 3 gange tidligere begge to, så de er nogle erfarne gamle damer :-)

Ingen kommentarer: