torsdag den 25. november 2010

Sundhedsundersøgelser

Så har Tesla været ved dyrlæge og har fået taget en forfærdelig masse røntgenbilleder. Egentlig ville jeg helst have ventet til hun var 1½ år eller mere med at få taget de billeder der skulle sendes ind til DKK. Jeg foretrækker, at hundene er helt udvoksede inden man vurderer om de er sunde nok til at blive brugt i avl. Men det er jo planen, at Tesla skal løbe agility, og da hun nu har haltet så meget i sin opvækst, vil jeg godt være helt sikker på, at hun ikke fejler noget, inden hun får lov til at begynde at springe og løbe over A-brættet.
Så tirsdag formiddag tilbragte Tesla og jeg hos dyrlægen. Først blev hun tjekket for patella luxation, så fik hun taget billeder af hofterne, albuerne, skuldrene (til ære for border collie ejerne, som var sikre på, at Tesla havde OCD) og til sidst hele ryggen.
Patella resultatet fik jeg med det samme. Knæskallerne kunne ikke rykkes overhovedet, så det var helt perfekt.
Her til morgen kom resultaterne på OCD og AD på mail fra DKK. Tesla har ingen af delene. Skuldre og albuer er helt som de skal være.
Nu må vi så se, hvor lang tid der går inden HD resultatet er klar.

På et eller andet tidspunkt skal Tesla selvfølgelig også øjenlyses, men det bliver først, hvis vi beslutter os til, at hun skal have hvalpe. Man kan alligevel ikke være sikker på resultatet på så ung en hund. Hos Tesla´s mor var øjnene fine, da hun blev øjenlyst som 4 årig og fornylig (et år senere) fik hun konstateret buhund-katarakt. Forhåbentlig har Tesla arvet sin fars øjne. Han havde kun aldersbetingede forandringer i en alder af 11½ år.

Ingen kommentarer: