onsdag den 21. juli 2010

Skudtræning

Anti har i al den tid hun har boet hos os været bange for høje lyde. Hun er blevet bedre til at takle mange situationer, men skud, fyrværkeri og torden gør hende meget bange og stresset. Vi forsøgte på et tidspunkt at skudtræne hende, men var desværre ikke opmærksomme på hvor stor afstand hun skal have til skud. De andre hunde kunne trænes på nogle hundrede meters afstand til den person der skød, og flere af dem fik også meget positivit ud af træningen. Anti skulle have været flere kilometer væk og det var hun desværre ikke.

Nu er vi så meget opmærksomme på, at Anti´s angst ikke skal smitte af på Tesla og det har været helt perfekt, at jeg ikke har skullet op på arbejde i de seneste uger, hvor der har været en del torden om natten. Allerede når det buldrede langt ude i det fjerne har Anti vækket mig ved at lægge sig tæt op ad mig og knurre. Så er jeg stået op og har taget begge hunde med nedenunder og har stopfodret Anti med godbidder hver gang det buldrede. Det er lykkedes mig at få hende til at sidde helt stille ved siden af mig, så Tesla overhovedet ikke opdagede, at der var noget at være bange for. Med lidt held kan Anti med tiden begynde at forbinde torden med godbidder og hygge, men jeg gør det for Tesla´s skyld og så må vi se om der kommer en ekstra gevinst.

For et par uger siden var der så en træner i DcH der gerne ville skudtræne sin egen hund mens vi trænede Rally. Jeg havde tilfældigvis begge hunde med, så jeg aftalte med træneren, at jeg satte Anti i bilen og tændte for bilradioen og så koncentrerede jeg mig om at have det sjovt med Tesla, mens han skød 10 skud fordelt over ca. 10 minutter.
Det gik over al forventning. Anti opdagede ingenting. De andre hunde på rally holdet virkede ret ligeglade med skuddene. De trænede bare videre som om intet var hændt. Tesla stoppede op og kiggede i den retning skuddene blev affyret, og vendte så tilbage til at lege med mig umiddelbart efter. Ikke noget med at prøve på at løbe væk eller søge tryghed ved mig. Jeg var rigtig godt tilfreds med resultatet og lykkelig for, at vi var blevet advaret, så jeg kunne forberede mig.

I formiddags besluttede jeg mig så for at finde en skov hvor jeg kunne gå tur med hundene. Det er alt for varmt at gå ude i solen i de her dage og vi har massevis af skove i området. I dag valgte jeg skoven ude ved Vingsted Centret. Der ligger et skydetræningsanlæg lige ved siden af Vingsted Centret, men alt var stille og roligt, da vi forlod bilen, så jeg regnede ikke med, at det ville være noget problem. Det var det heller ikke den første halve time, men da vi gik tilbage mod bilen kom det første skud. Derefter kom der skud ca. hvert 3. minut og der nåede vel at komme 12-15 skud inden vi nåede ud af skoven igen. De første 2 reagerede hundene overhovedet ikke på, men så var vi åbenbart kommet så tæt på at Anti nåede grænsen for hvad hun kunne kapere. Hun begyndte at gø og trak afsted for at komme hjem til bilen. Tesla blev forskrækket og gav sig også til at gø. Tilfældigvis samtidig med at der kom en jogger rundt om et hjørne. Jeg fik trukket Anti hen til mig og Tesla gøede lidt ad joggeren. Hun troede tydeligvis, at det var joggeren, der havde fået Anti til at gø :-) Resten af vejen gik Anti i helt kort snor ved siden af mig (og var ved at kvæle sig selv, fordi hun syntes, jeg gik for langsomt). Hun fik godbidder hver gang der blev skudt, og sagde heldigvis ingenting. Tesla gik i sin 8 meter flexline og var fuldstændig upåvirket af skuddene. Hun var endda så heldig at fange en mus på vejen :-)
Først da vi kom helt tæt på bilen kiggede hun lidt på mig, når der blev skudt, men uden at "tabe halen" eller prøve på at komme væk. Så fik hun også nogle godbidder.
Jeg havde selvfølgelig ondt af Anti og ville ønske, at hun ikke havde været med, men bortset fra det, så var det super god træning til Tesla og jeg tror faktisk godt jeg tør sige, at vi for første gang har fået en buhund, der ikke er skudræd. Jubiiiiii.

Ingen kommentarer: