tirsdag den 13. april 2010

Sportræning

Når vi nu ikke længere kan lukke Tesla og Anti på marken eller i haven uden opsyn, så må jeg finde på noget andet og lave med dem. Tidsmæssigt passer det egentlig vældig fint, for marken bagved os er helt perfekt til sportræning lige i øjeblikket. Landmanden lod den stå som stubmark vinteren over og nu er der vokset 2-3 cm græs op mellem stubrækkerne. Jeg ved ikke, hvor længe han venter med at pløje marken. På et eller andet tidspunkt skal der jo nok sås noget andet. Så vidt jeg kan se, så er alle andre marker blevet tilsået (dem uden vintersæd) indenfor de sidste 14 dage, så det sker jo nok desværre snart.

Jeg startede fredag eftermiddag, da vi kom hjem fra dyrlægen.
3 korte spor med 90 graders knæk til Anti og et 15 meter langt spor til Tesla. Mere havde jeg ikke pølsestykker til på det tidspunkt. Tesla gjorde det selvfølgelig supergodt. Hun skulle slet ikke opmuntres til at sætte næsen i jorden og gik meget fint i sporet og spiste pølsestykkerne. Hun gik selvfølgelig af sporet et par gange, men fandt selv tilbage.
Anti har stadigvæk ikke fattet at et spor kan finde på at skifte retning. Det kommer som en stor overraskelse hver gang hun mister færten efter at være gået 2-3 meter forbi sporet. Hun skal nok finde det igen på et tidspunkt, men det er jo meningen, at hun skal reagere med det samme, når mine fødder er vendt på sporet. Jeg er blevet rådet til at stoppe hende præcis når hun når det sted, hvor jeg er vendt, men jeg er jo en total tåbe på et spor, så medmindre der er tydelige pile i græsset, kan jeg ikke selv finde mine knæk. Ikke engang selvom jeg sætter en pind lige ved siden af...... (hvilket man ikke må, da hunden så lærer at gå efter pinden). Der er vist ikke den helt store chance for, at Anti og jeg nogensinde kommer igennem et B-spor til en konkurrence sammen.

Lørdag formiddag lagde jeg endnu et spor til hver af hundene. 35 meter til Tesla (med godbidder i hvert fodspor) og ca. 100 meter til Anti med 4 x 90 graders knæk. Igen gik Tesla supergodt. Hun springer nogle godbidder over fordi hun har lidt for travlt, men det er ikke noget jeg umiddelbart vil gøre noget ved.
Anti havde igen problemer med knækkene, men gik ellers supergodt. Hun havde ikke for travlt, gik lige i sporet, og jeg fik ikke øje på en eneste godbid, som hun var gået over.

Mandag aften fik Tesla et spor på ca. 50 meter og Anti et spor på ca. 120 meter med 4 knæk. Den her gang var der ekstra forstyrrelser på, da naboen gav sig til at vaske sin lastbil mens vi gik sporene. Det var specielt forstyrrende for Tesla, men da hun var stoppe op 3-4 gange og havde gøet lidt ad det (uden af forlade sporet), så ignorerede hun larmen resten af vejen.
Anti reagerede overhovedet ikke på larmen, selvom en af hendes yndlingsbeskæftigelser er at gø af naboen, når han laver noget med lastbilerne ude i sin indkørsel. Men hun lavede nogle fuldstændig håbløse knæk, hvor hun kastede sig væk fra sporet, når jeg holdt hende tilbage for at hjælpe hende med at opdage knækkene. Jeg endte med at blive rigtig irriteret på hende, så nu må jeg nok hellere lave nogle lette ligeud spor til hende næste gang, så vi kan blive gode venner igen.

Ingen kommentarer: